Artikel top billede

Instant Messaging-systemer som Windows Live Messenger (MSN), AOL, Yahoo, Skype og ICQ har gjort brugerne så afhængige, at de ventes at overhale e-mail som foretrukken kommunikationsform.

IDC: Instant Messaging overhaler e-mail

Ifølge IDC, vil 'Instant Messaging' (IM) overhale e-mail som den foretrukne form for kommunikation i virksomheder fra anden halvdel af 2010.

Computerworld News Service: Undersøgelsen, sponsoreret af Nortel, har fundet frem til, at det skyldes, at individer, der kommunikerer via elektroniske hjælpemidler, bliver 'afhængige' af den øjeblikkelige tilfredsstillelse ved IM og tekstbeskeder.

Undersøgelsen, 'The Hyper-connected: Here They Come', er baseret på en global undersøgelse omfattende cirka 2.400 erhvervsaktive voksne i 17 lande. Undersøgelsen fokuser på at sætte tal på nutidens kommunikations-forbindelser, og spore vores accept og brug af denne 'forbundethed' på tværs af enheder og applikationer, såvel som at fastsætte tempoet i fænomenets vækst og indflydelse i organisationer og virksomheder.

Man fandt frem til, at 16 procent af den globale informations-arbejdsstyrke allerede er 'hyperconnected', og at yderligere 36 procent var på vej til at blive det.

Undersøgelsen fandt også frem til at 'hyperconnectivity' varierer fra industri til industri, fra ni procent af alle adspurgte i sundhedssektoren til 25 procent i de højteknologiske industrier og 21 procent inden for finanssektoren.

Overflod af udstyr og applikationer

Rapporten fra IDC påpeger at: "Overgangen til 'hyperconnectivity' vil skabe et væld af udstyr, programmer og nye forretningsprocesser. Den gennemsnitlige bruger anvender allerede mindst syv enheder for at få adgang til nettet samt ni forbindelses-applikationer."

Forskerne bemærker i rapporten, at denne overflod af applikationer og enheder vil skabe et stort behov for en strategi og en arkitektur, der prioriterer ensartet kommunikation på tværs af organisationer.

"Grænsen mellem arbejde og privat kommunikation er næsten ikke-eksisterende. To tredjedele anvender tekst eller IM til både arbejde og privat brug. Mere end en tredjedel bruger sociale netværk til begge formål.

Frihed til at udføre arbejde i fritiden vil tvinge ændringer ned over mange forskellige områder, blandt andet 'privacy-politikker', virksomhedspraksis og IT-support," konkluderer IDC i rapporten.

Øget sikkerheds-risiko

Forskerne advarer om at nye forbindelses-værktøjer i hænderne på de ansatte kan øge produktiviteten, men de nye værktøjer øger også risikoen for at følsomme oplysninger lækker til omverdenen.

"Allerede 25 procent af respondenternes arbejdspladser bruger 'blogs' og 'wikis' til at kommunikere med kunder, og andre udenforstående. Hvis man skal indfri de fordele der eksisterer og samtidig undgå risikoen, vil det kræve et hidtil uset samarbejde mellem it-direktører og deres modparter i organisationen," konkluderer rapporten.

Oversat af Jimmie Gustafsson




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere