Computerworld News Service: It-folket er noget for sig selv, viser en ny undersøgelse fra Forrester Research.
Faktisk gælder det for omkring halvdelen af alle virksomheder, at kulturen i it-afdelingen ikke matcher den overordnede virksomhedskultur, fortæller Forrester-analytiker Marc Cecere.
Analysefirmaet har foretaget dybegående interview med 15 it-chefer og adspurgt 41 beslutningstagere på it-området til undersøgelsen, som definerer virksomhedskultur som den måde, hvorpå individer føler sig som en del af en virksomheds identitet.
"Somme tider er it-afdelingen organiseret ud fra effektivitet, mens virksomheden som helhed er organiseret ud fra reaktionsevne," siger Marc Cecere i et interview.
Der kan udvikle sig en særskilt it-kultur i en virksomhed på grund af de forskellige metoder, afdelingerne bruger til at måle succes.
Og i en stor virksomhed, hvor lederskab varierer fra afdeling til afdeling, er kulturforskelle næsten undgåelige, mener Marc Cecere.
Men ifølge rapporten kan der opstå problemer, når it-kulturen går for meget i tre retninger:
For it-centreret, isoleret eller frygtsom:
Når it-afdelingen har et usundt forhold til resten af virksomheden, er der fare for, at der opstår det, Forrester kalder en "os mod dem-kultur", hvor medarbejderne gemmer sig bag de teknologier, de styrer, de problemer de løser og så videre.
For heroisk, uafhængig eller selvstyrende:
Faren her er en tendens til at gå til ekstreme længder og arbejde for mange timer for at løse problemer for kunderne. Det kan også afføde en tendens til at udvikle workarounds i stedet for at forstå og løse de underliggende problemer.
For bureaukratisk:
It-afdelinger kan isolere sig fra resten af virksomheden, hvis de har for mange formelle processer, kunderne skal følge. For forståelsens - eller sikkerhedens skyld - kan de finde på at bede kunderne om at komme med overdrevet komplekse kravspecifikationer og lignende, men det kan skabe unødvendige barrierer mellem virksomhedens behov og it-løsninger, lyder det fra Forrester.
Sådan undgår du konflikter
Marc Cecere mener, at en virksomhed fungerer bedst, når der er overensstemmelse mellem kulturen i it-afdelingen og de andre afdelinger.
"Kulturerne skal hvert fald ikke være i konflikt med hinanden," siger han.
Og hvordan bærer en CIO sig så ad med at ændre it-kulturen?
Ifølge Marc Cecere er det første skridt at identificere de kulturelle forskelle, undersøge forskelle i beslutningsprocesser og risikoniveauer mellem it-afdelingen og andre afdelinger.
Når det er gjort, vil stærkt lederskab og klart definerede metoder til at måle succes være en stor hjælp til at mindske forskellene, og et stærkt netværk af medarbejdere i it-afdelingen, der deler oplysninger med it-chefen regelmæssigt, kan også være en hjælp.
Marc Cecere kalder det institutionalisering af kommunikationen.
"Det er mere end bare 'kommunikér, kommunikér, kommunikér', som man hører konstant. Det handler om at være disciplineret og organiseret," siger han.
Men det kræver tålmodighed at gennemføre sådan et eftersyn, og Marc Cecere indrømmer, at det er en lang proces at ændre en kultur.
"Det er meget hurtigere at ændre et system end en kultur, for kultur handler i høj grad om, hvordan folk opfører sig, når man ikke kigger på dem," siger han.
Oversat af Mille Bindslev