Krise giver vækst i software as a service

Muligheden for at omdanne faste ­omkostninger til løbende udgifter gør software as a service tillokkende i krisetider. Men sikkerheden skal være i orden.

Artikel top billede

"Ud fra min erfaring med Salesforce kunne jeg se, at det var en god måde at levere software på," fortæller danske Kenneth Jakobsen, vice president i den nye forretningsenhed med ansvar for salg af SaaS-løsninger. Foto: Chris Korbey / CA (Foto: ©2008_Chris_Korbey / ChrisKorbey)

Sundhedssystemet i Chicago havde brug for et system til at holde styr på afdelingens projekter. Men der var ikke penge på budgettet til at købe en ny server og software. Derimod var der plads i driftsbudgettet til at abonnere på en løsning.

Så Carlo Govia, der er økonomiansvarlig ved Public Health Department, City of Chicago, undlod at købe et system. I stedet tegnede han abonnement på projektporteføljesystemet Clarity fra CA. Det leveres som software as a service (SaaS).

"SaaS-modellen passer perfekt til det offentlige. Mange projekter slår bremsen i for nye investeringer, men vi kan fortsætte, fordi SaaS flytter udgiften fra investerings- til driftsbudgettet," forklarede han på et pressemøde under CA World i Las Vegas.

På konferencen, hvor godt 6.000 kunder og partnere mødtes med softwarehuset CA, var SaaS et gennemgående tema. CA lancerede således en ny forretningsenhed, der sælger nogle af firmaets produkter som SaaS-løsninger.

Ideen stammede blandt andet fra en ung dansker, der har gjort karriere i det amerikanske softwarehus. Kenneth Jakobsen fik oprindelig til opgave at indføre salgssystemet Salesforce.com internt i CA.

"Ud fra min erfaring med Salesforce kunne jeg se, at det var en god måde at levere software på. Vi havde allerede lidt erfaring, idet godt 50 kunder har kørt Clarity hos os de sidste fire år. I dag er jeg vice president i den nye forretningsenhed med ansvar for salg af SaaS-løsninger," fortæller han.

Ud fra sine møder med kunder har Kenneth Jakobsen fundet frem til de vigtigste krav, de stiller til en SaaS-løsning.

Kræver certificering

"Det altafgørende for alle kunder er sikkerhed. Mange havde nok troet, at en virksomheds kundeoplysninger og ­leads var noget, de altid ville holde inde bag firewallen. Men succesen for Salesforce viser, at de godt tør overlade så vigtige data i hænderne på eksterne partnere. Til gengæld møder vi altid ét krav: En SAS 70 Type II-certificering," siger Kenneth Jakobsen.

SAS 70 (det står for "Statement on Auditing Standards No. 70: Service Organizations") Type II er en amerikansk certificering, som revisorer kan udstede. Den siger god for sikkerheden i behandlingen af fortrolige oplysninger hos fx en SaaS-udbyder.

Kundernes næstvigtigste krav er oppetid. SaaS-kunderne ønsker at få en garanti for, at deres system er i luften.

"Det tredje punkt er, at systemet skal give kunden værdi. Det er ekstra vigtigt, fordi kunderne lettere kan forlade os til fordel for en konkurrent. Det er sværere, når de først har investeret i hardware og software. Men der har SaaS-modellen også nogle nye muligheder," siger Kenneth Jakobsen.

Han peger på, at man kan lade brugerne af et SaaS-system udveksle tips og hele løsninger. Hvis en kunde har udarbejdet et system, der henter nogle bestemte nøgletal og viser dem som grafik, kan han lægge løsningen op på webstedet. Her kan andre så hente den i stedet for selv at udvikle den. Hos Salesforce hedder funktionen AppExchange, og CA vil udvikle noget lignende.

Spejlet datacenter

En af de løsninger, som CA nu sælger som SaaS, hedder Instant Recovery On Demand. Den giver mindre virksomheder mulighed for at få et spejlet datacenter, som det kendes fra de store installationer. Dermed kan de beskytte sig mod servernedbrud: Hvis serveren i virksomheden går ned, kan den spejlede server øjeblikkelig tage over. Serveren befinder sig i et af CA's driftscentre.

Tjenesten, der sælges gennem forhandlere, kan etableres på et døgn. Den bygger på teknologi fra firmaet XOsoft, som CA købte for et par år siden.

"Det er kun relevant at bruge tjenesten til servere, hvor det er afgørende, at de er oppe hele tiden. Det kunne for eksempel være en webbutik. Men vi har faktisk også mærket interesse fra firmaer, der selv har flere datacentre på forskellige lokaliteter. Når de skal sikre nye servere, kan de lide tanken om at købe sig til det på abonnementsbasis," fortæller Eric Pitcher fra CA's afdeling for Recovery Management.

De øvrige SaaS-løsninger fra CA er projektporteføljeproduktet Clarity og Governance, Risk and Compliance Manager.

Læs også: SaaS kræver sikkerhed på tværs af firmaer

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse