Artikel top billede

Når Google bliver indholdsleverandør

Klumme: Hvad kommer der til at ske, når indholds­leverandørerne ikke længere kan få økonomien til at hænge sammen, fordi det hele skal være gratis?

For nogle måneder siden havde jeg en klumme, hvor jeg stillede spørgsmålet, om det ikke var ved at være tid til, at brugerne skulle betale for nyheder på nettet, hvis vi også i fremtiden vil have kvalitetsindhold.

Det væltede ind med kommentarer om, at avisen er døende, og Anders Fogh Rasmussen er socialist, fordi han giver statsstøtte til aviserne. Flere ytrede, at gratis er vejen frem og, at aviserne har sovet i timen.

Det er jo ikke fordi, der er noget galt i, at ting skal være gratis, det er da dejligt, og jeg nyder selv i stor stil alle de fantastiske tilbud, der er på nettet - men selv gratis kan nogle gange købes for dyrt.

Nogle gange syntes jeg for eksempel, det bliver lidt patetisk, at man kan synes, det er ok, at alt indhold skal være gratis, men at vi gladeligt betaler flere tusinde kroner for en iPhone, en computer eller en spillemaskine, men ikke vil betale for det indhold, der gør det til andet end en tom skal.

Nu kan dette selvfølgelig godt komme til at lyde en smule bittert - men det er ikke fordi, rønnebærrene er sure.

Nej, nu går jeg bare og tænker på, hvad der vil ske, når alle disse tjenester - iTunes, Microsoft og Google - skal til at være indholdsleverandører. Vil de så lære lektien? At godt indhold koster noget at lave. For når alle indholdstjenesterne lukker, hvem skal så lave indholdet? Det kommer tjenesterne jo selv til.

Tag nu for eksempel en tjeneste som Google. Hvis man ser på Googles opkøbsaktiviteter de senere år, så er det jo ikke nye søgemaskiner, de har allieret sig med. Nej, det er interessante indholdstjenester som YouTube, Facebook, Adscape Media, Jaiku, en Twitter-lignende service fra Finland, og mange andre. Google er langsomt ved at blive en indholdstjeneste - i Kina er de for eksempel en gratis musiktjeneste.

For høj en pris - for at alt kan være gratis

iTunes har for længst erkendt, at der også skal indhold til - musik og film er vejen frem, hvis der skal sælges noget hardware. Sony gjorde det samme for mange år siden, da de flyttede sig fra at lave elektronik til også at blive en indholdsleverandør. Sony lærte lektien før mange andre i deres flirten med indhold - det er dyrt at lave musik, film og underholdning.

Nu bevæger nye aktører sig så ned ad samme vej som Sony, og spørgsmålet er så, om lektien vil blive lige så dyr for dem, eller om de kan være med til at finde nye spændende veje til at skabe indhold på, som betaler sig?

Dette kan måske blive en ny chance for de traditionelle medier, hvis de allierer sig med alverdens Google og Microsoft og arbejder sammen om at skabe nye forretningsmodeller, hvor der også er plads til at betale for indholdet.

Der er ingen tvivl om, at de traditionelle indholdstjenester skal arbejde meget mere med forretningsmodeller, der er acceptable for alle partner - ikke mindst brugerne. Sammen med de nye aktører på markedet kan man forhåbentlig kombinere viden om søgning, brugerne og indholdsproduktion til glæde for os alle sammen.

For når det er sagt, så tænker jeg også på, hvor fattigt vores samfund ville blive, hvis der ikke længere var råd til ordentlig journalistik, der kunne holde magthaverne i ørerne. Journalistik der udfordrer vores holdninger og meninger om livet, der kan begejstre og engagere - det ville være en for høj pris at betale for, at alt skal være gratis. musik kunst, litteratur og film.

Trine Nielsen er markedsdirektør i KODA.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere