Når Google bliver indholdsleverandør

Klumme: Hvad kommer der til at ske, når indholds­leverandørerne ikke længere kan få økonomien til at hænge sammen, fordi det hele skal være gratis?

Artikel top billede

For nogle måneder siden havde jeg en klumme, hvor jeg stillede spørgsmålet, om det ikke var ved at være tid til, at brugerne skulle betale for nyheder på nettet, hvis vi også i fremtiden vil have kvalitetsindhold.

Det væltede ind med kommentarer om, at avisen er døende, og Anders Fogh Rasmussen er socialist, fordi han giver statsstøtte til aviserne. Flere ytrede, at gratis er vejen frem og, at aviserne har sovet i timen.

Det er jo ikke fordi, der er noget galt i, at ting skal være gratis, det er da dejligt, og jeg nyder selv i stor stil alle de fantastiske tilbud, der er på nettet - men selv gratis kan nogle gange købes for dyrt.

Nogle gange syntes jeg for eksempel, det bliver lidt patetisk, at man kan synes, det er ok, at alt indhold skal være gratis, men at vi gladeligt betaler flere tusinde kroner for en iPhone, en computer eller en spillemaskine, men ikke vil betale for det indhold, der gør det til andet end en tom skal.

Nu kan dette selvfølgelig godt komme til at lyde en smule bittert - men det er ikke fordi, rønnebærrene er sure.

Nej, nu går jeg bare og tænker på, hvad der vil ske, når alle disse tjenester - iTunes, Microsoft og Google - skal til at være indholdsleverandører. Vil de så lære lektien? At godt indhold koster noget at lave. For når alle indholdstjenesterne lukker, hvem skal så lave indholdet? Det kommer tjenesterne jo selv til.

Tag nu for eksempel en tjeneste som Google. Hvis man ser på Googles opkøbsaktiviteter de senere år, så er det jo ikke nye søgemaskiner, de har allieret sig med. Nej, det er interessante indholdstjenester som YouTube, Facebook, Adscape Media, Jaiku, en Twitter-lignende service fra Finland, og mange andre. Google er langsomt ved at blive en indholdstjeneste - i Kina er de for eksempel en gratis musiktjeneste.

For høj en pris - for at alt kan være gratis

iTunes har for længst erkendt, at der også skal indhold til - musik og film er vejen frem, hvis der skal sælges noget hardware. Sony gjorde det samme for mange år siden, da de flyttede sig fra at lave elektronik til også at blive en indholdsleverandør. Sony lærte lektien før mange andre i deres flirten med indhold - det er dyrt at lave musik, film og underholdning.

Nu bevæger nye aktører sig så ned ad samme vej som Sony, og spørgsmålet er så, om lektien vil blive lige så dyr for dem, eller om de kan være med til at finde nye spændende veje til at skabe indhold på, som betaler sig?

Dette kan måske blive en ny chance for de traditionelle medier, hvis de allierer sig med alverdens Google og Microsoft og arbejder sammen om at skabe nye forretningsmodeller, hvor der også er plads til at betale for indholdet.

Der er ingen tvivl om, at de traditionelle indholdstjenester skal arbejde meget mere med forretningsmodeller, der er acceptable for alle partner - ikke mindst brugerne. Sammen med de nye aktører på markedet kan man forhåbentlig kombinere viden om søgning, brugerne og indholdsproduktion til glæde for os alle sammen.

For når det er sagt, så tænker jeg også på, hvor fattigt vores samfund ville blive, hvis der ikke længere var råd til ordentlig journalistik, der kunne holde magthaverne i ørerne. Journalistik der udfordrer vores holdninger og meninger om livet, der kan begejstre og engagere - det ville være en for høj pris at betale for, at alt skal være gratis. musik kunst, litteratur og film.

Trine Nielsen er markedsdirektør i KODA.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S