Billed-id påkrævet ved køb af computerspil

Børn og unge i Canada skal i fremtiden til at vise billed-identifikation, hvis de vil være sikre på at kunne købe computerspil.

Indhold

Canadiske software-butikker og computerspil-industrien er blevet enige om et landsdækkkende initiativ, som skal sætte en stopper for, at spil med "voksent" indhold bliver solgt til børn og unge.

Initiativet kaldes Commitment to Parents (forpligtelse over for forældre), og er indtil videre baseret på frivillig deltagelse.

Hovedformålet er at forhindre børn og unge i at købe eller leje computerspil, som det canadiske Entertainment Software Rating Board har bedømt som værende uegnede til børn.

Der opereres med to aldersgrænser. Spil mærket Adults Only (kun for voksne) må ikke sælges til kunder under 18 år, og spil mærket Mature må ikke sælges til unge under 17 år.

En række af de helt store kæder, blandt andre Blockbuster Canada, EB Games, RadioShack,Toys 'R' Us og Wal-Mart, støtter op om samarbejdet.

Det er de færreste unge i Canada, der ejer billed-id, og hvordan de så skal kunne købe spil er endnu ikke klarlagt. Måske kunne løsningen blive "den danske model", som vi kender fra "sprutkortet", som 16-årige kan få her i Danmark.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S