Det norske mobilselskab Sense skal ikke regne med at få adgang til helt frit at disponere over tjenester til sine egne kunder på Sonofons net.
Telestyrelsen er kommet med en foreløbig tilkendegivelse i sagen mellem Sonofon og Sense, som strides om, hvilken adgang til mobilnettet Sense har krav på. Tilkendegivelsen vil blive fulgt i den endelige afgørelse, hvis der ikke i den nærmeste tid kommer nye oplysninger på bordet.
Telestyrelsens synspunkter bliver tolket vidt forskelligt af Sonofon og Sense. Kilder tæt på sagen fastslår dog over for Computerworld, at Telestyrelsens holdning ikke giver Sense den adgang til nettet, som selskabet ønsker.
Roaming eller ej
Sense vil have, at kunderne får et SIM-kort til mobiltelefonen fra selskabet selv, og at Sonofons net identificerer Sense-kunderne ud fra kortet. Det vil betyde, at Sense selv har hele kundeforholdet.
Den aftale minder ifølge Sonofon om roaming, fordi udenlandske selskabers kunder bliver identificeret på den måde, når deres telefon melder sig på et dansk mobilnet. Den vurdering er Telestyrelsen enig i, og styrelsen mener ikke, at der er lovgrundlag for at tvinge Sonofon til tilbyde national roaming.
I Norge og Sverige kører sager tilsvarende den danske, og Telestyrelsens afgørelse har derfor stor betydning for Senses muligheder for at drive forretning.
Administrerende direktør Bjørn Bagge, Sense Communications er ikke meget for at tolke Telestyrelsens tilkendegivelse. Hans norske chefer har derimod i norske medier udlagt den som en sejr.
– Striden kommer til at stå om SIM-kortene. Men nu må vi have juristerne til at kigge på det, siger han.
Sense har også indbragt Sonofon for EU-Kommissionen for at få den ønskede adgang til nettet. Den sag kører parallelt med den danske.