I august installerer Klaus Riskær Pedersens Internetudbyderfirma et IP-switchet netværk. Med et IP-baseret net kan Cybercity styre trafikken ét sted fra frem for at skulle ind omkring de enkelte centraler. Det vil give Cybercity let adgang til forbrugernes telefonstik og tilbyde både datatransmission og telefoni routet over IP-nettet.
Men det skal ikke forstås sådan, at Cybercity drømmer om at blive teleudbyder. Ifølge Klaus Riskær Pedersen skal beslutningen ses som en forholdsregel, firmaet tager.
- Vi ser det som et led i de forhandling, vi fører med Telia om at få del i kobberet i Sverige. Og ligeså med det danske og norske kobber på længere sigt. Vi er betænkelige ved at kaste os ud i alt for mange investeringer, fordi vi føler, at vores rolle mere er at være nicheudbyder. Så vi vil sende et signale til de tre store teleoperatører i Skandinavien, så de giver plads til et konstruktivt samarbejde, siger Klaus Riskær Pedersen til Computerworld.
Tanken er altså at bruge klargøringen til IP-net som en joker i forhandlingerne med de gamle store nationale teleselskaber.
- Vi mener, det rigtige er, at vi de store teleselskaber bliver katalysatorer i den her udvikling og samarbejder med de mindre frem for at modarbejde. For os handler det jo om at sikre vores kunder billig og hurtig datatransmision. Og hvis Tele Danmark siger, at der ikke er kobber at få, så ruller vi vores helt eget projekt og går ud og bundler. For så beder de om øretæver, siger Cybercitys direktør.
Klaus Riskær Pedersen opfatter situationen på telemarkedet sådan, at parterne inden for de næste tolv måneder skal finde de "naturlige" strategiske samarbejdsformer. Jetonerne bliver fordelt, som han udtrykker det.
- Hvis det går galt, vil det hverken gavne branchen eller forbrugerne. For så vil vi se selskaberne konkurrere på bundlede produkter. Det vil være langt bedre, hvis man kan gå ud og købe sine produkter, der hvor man selv synes. Det er det, der skal til for at have en vækstbranche, der går godt, og hvor der er plads til alle i en fornuftig konkurrencemæssig situation , mener han.
Cybercity oplyser, at de har cirka 170.000 kunder sammenlagt i Danmark og Sverige.