En af de få tilbageværende tøjbutikker på Internet, Haburi.com har svare problemer med at leve op til sin egen forretningsplan og image. Børsens Nyhedsmagasin skriver i dag, at mærkevarebutikken mangler aftaler med en stor del af de modehuse, hvis tøj den sælger - trods udmeldinger om det modsatte.
I stedet er mindst 40 procent af tøjet - ifølge butikken selv - købt via parallelimportører, hvilket øger risikoen for, at der er kopier imellem.
Et par af aktionærerne i Internetbutikken, Mærsk Data og Uni-Invest, vil derfor gerne have en forklaring fra direktør Michael Vad på, hvor tøjet kommer fra. Problemet er nemlig, at butikkens koncept siden starten har været at få et godt forhold til modehuse og undgå parallelimport. Men det er gået lige modsat.
Modehuse afviser aftale med Haburi
Flere af modehusene bag de tøjmærker, som Haburi.com sælger i sin butik, afviser, at de har en aftale med den danske Internetbutik. Det gælder J.P. Gaultier, Swatch og Gucci samt Lotto. Modehusene har en politik om kun at sælge deres varer fra egne butikker eller egne websites. Det sker for at undgå en devaluering af deres mærke.
Derfor kommer det ifølge Børsens Nyhedsmagasin som en overraskelse for dem, at Haburi.com kan sælge deres varer med rabatter på 45, 50 og 57 procent. Flere af dem, som eksempelvis Lotto, peger derfor på, at Haburi må have varerne fra parallelimport, eller at der kan være tale om kopier.
Michael Vad forklarer imidlertid, at Haburi har købt varerne hos modehusenes distributører, og at ægthedscertifikaterne er i orden for alle produkter.
Problem med markedsføringsloven
Den udbredte brug af parallelimportører giver desuden Haburi et andet problem rent markedsføringsmæssigt. Butikken anfører en før-pris og en nu-pris. Før-prisen er udregnet på baggrund af oplysninger fra leverandørerne, men vel at mærke på den aktuelle pris for nye varer - ikke ud fra, at varen er parallelimporteret og billigere.
Er der tale om opkøb af restlagre, burde før-prisen rettelig være udsalgsprisen og ikke ny-prisen, påpeger Forbrugerstyrelsen. Derfor oplyser styrelsens vicedirektør Annelise Fenger til Børsens Nyhedsmagasin, at Haburi´s prispolitik er i strid med markedsføringsloven.