Haburi kritiseres af modehuse

Mærkevarebutikken Haburi.com mangler aftaler med flere modehuse, der ikke vil have solgt deres tøj til discountpriser. Haburi køber derfor mærkevarerne via parallelimport med høj risiko for at få kopier med.

Af Kim Elmose, IDG Online

En af de få tilbageværende tøjbutikker på Internet, Haburi.com har svare problemer med at leve op til sin egen forretningsplan og image. Børsens Nyhedsmagasin skriver i dag, at mærkevarebutikken mangler aftaler med en stor del af de modehuse, hvis tøj den sælger - trods udmeldinger om det modsatte.

I stedet er mindst 40 procent af tøjet - ifølge butikken selv - købt via parallelimportører, hvilket øger risikoen for, at der er kopier imellem.

Et par af aktionærerne i Internetbutikken, Mærsk Data og Uni-Invest, vil derfor gerne have en forklaring fra direktør Michael Vad på, hvor tøjet kommer fra. Problemet er nemlig, at butikkens koncept siden starten har været at få et godt forhold til modehuse og undgå parallelimport. Men det er gået lige modsat.

Modehuse afviser aftale med Haburi

Flere af modehusene bag de tøjmærker, som Haburi.com sælger i sin butik, afviser, at de har en aftale med den danske Internetbutik. Det gælder J.P. Gaultier, Swatch og Gucci samt Lotto. Modehusene har en politik om kun at sælge deres varer fra egne butikker eller egne websites. Det sker for at undgå en devaluering af deres mærke.

Derfor kommer det ifølge Børsens Nyhedsmagasin som en overraskelse for dem, at Haburi.com kan sælge deres varer med rabatter på 45, 50 og 57 procent. Flere af dem, som eksempelvis Lotto, peger derfor på, at Haburi må have varerne fra parallelimport, eller at der kan være tale om kopier.

Michael Vad forklarer imidlertid, at Haburi har købt varerne hos modehusenes distributører, og at ægthedscertifikaterne er i orden for alle produkter.

Problem med markedsføringsloven

Den udbredte brug af parallelimportører giver desuden Haburi et andet problem rent markedsføringsmæssigt. Butikken anfører en før-pris og en nu-pris. Før-prisen er udregnet på baggrund af oplysninger fra leverandørerne, men vel at mærke på den aktuelle pris for nye varer - ikke ud fra, at varen er parallelimporteret og billigere.

Er der tale om opkøb af restlagre, burde før-prisen rettelig være udsalgsprisen og ikke ny-prisen, påpeger Forbrugerstyrelsen. Derfor oplyser styrelsens vicedirektør Annelise Fenger til Børsens Nyhedsmagasin, at Haburi´s prispolitik er i strid med markedsføringsloven.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis