Indhold
22. februar 1999: Danske Internet-brugere har ikke meget til overs for reklamebannere. En undersøgelse fra Dansk Net Analyse, DNA, siger, at størstedelen af websurferne sjældent eller aldrig klikker på bannerne.
Ifølge undersøgelsen klikker så lidt som 5,7 procent på et reklamebanner mindst hver tredje gang, de er på Internet. 40,6 procent har svaret, at de klikker på bannere sjældnere end hver tredje gang, de er online. Men det mest overraskende er, at 31,6 procent angiver, de aldrig har klikket på et banner.
Godt 16 procent mener, at bannere er til gavn for Internet-brugerene generelt. 44,5 procent er groft sagt er bedøvende ligeglade med bannerannoncer, og hver femte mener ligefrem, at bannerne er i vejen.
Ifølge Dansk Net Analyse er den typiske bannerklikker en mand med lavere grundlæggende skoleuddannelse og stort Internet-forbrug.
Direktør Morten L. Jensen fra DNA siger i en kommentar til tallene, at det er vigtigt for virksomhederne at være så godt forberedte, at deres bannerannoncer rent faktisk også rammer de planlagte målgrupper.