Af Dan Jensen, Computerworld Online
Internetbutikken haburi.com, der sælger restpartier af mærkevarer på nettet til billige penge, går ind i det nye år med hævet pande og højt humør.
Selskabet forventer at gå ud af år 2000 med et planlagt underskud på godt 100 millioner kroner, hvoraf knap 70 millioner er blevet investeret i den indledende markedsføring og IT-udvikling, siden butikken åbnede 14. april sidste år.
Og som resten af den europæiske tøjdetailhandel har haburi.com i 2000 ligget en smule under budget, men det holder ikke haburi.com fra at trække det store smil frem, når sidste års resultat skal evalueres.
- Vi har haft en fantastisk julehandel med et dagligt salg på over 2000 stykker tøj og holder fortsat niveauet. Så vi er meget glade. Haburi.com hænger fornuftigt sammen økonomisk og både forbrugere og leverandører forstår forretningsmodellen, så vi har skabt en virksomhed, der er kommet for at blive, siger haburi.coms administrerende direktør, Michael Vad, til Computerworld Online.
Grunden til, at haburi.com er en fornuftig forretning er ifølge Michael Vad især, at virksomheden har undgået de logistiske og leveringsmæssige problemer, der for mange Internetbutikker har været en fremtrædende grund til, at kunderne har svigtet og som dermed i den sidste ende betyder, at butikkerne har været nødt til at dreje nøglen om.
- Vi har været i stand til at levere 95 procent af vores varer på under 48 timer. Det er en vigtig grund til, at mange af vores kunder bliver ved med at komme tilbage, siger Michael Vad.
Haburi.com er i dag den største e-businesskunde hos det tyske postselskab, Deutsche Post og holder på trods af aktiviteter i en lang række europæiske lande fortsat medarbejderstaben nede på 35 mand.