Af Line Ørskov
Ufatteligt mange kvadratmeter med design og koncepttænkning i højsædet. Sådan beskriver Kenneth Nielsen, salgschef for Apple i Danmark, de nye Apple-forretninger, som producenterne af de farverige computere nu åbner i USA. Butikkerne markerer et skarpt strategisk skift for virksomheden, der indtil nu kun har solgt gennem forhandlere og nettet.
Foreløbig er der planlagt en kæde med 25 forretninger, der alle er konceptbutikker med masser af plads og prøvemaskiner. Blandt andet indeholder forretningerne en afdeling for de yngste, hvor alle borde og maskiner er stillet ned i børnehøjde. De første åbner den 19 maj i Washington D.C og Los Angeles.
Danske Apple-fans skal ikke forvente at boltre sig i en af butikkerne lige foreløbig, for der er ikke tale om at udvide kæden uden for USA's grænser.
? Den type retail-butikker, som nu åbner i USA, har vi ikke nogen af i resten af verden, og vi får dem nok heller ikke at se foreløbig. Der er tale om et forsøg, som helt sikkert skal undergå grundig evaluering, før det kommer til Europa, siger Kenneth Nielsen.
Den type koncept-butikker, som Apple satser på i USA, kender vi i Danmark fra for eksempel B & O's butikker.