- Virksomheden har ansvaret for, at arbejdet kan udføres forsvarligt. Det står i bekendtgørelsen om arbejdets udførelse, og virksomheden eller ledelsen kan straffes, hvis ledelsen ikke lever op til forpligtelserne, siger Bitten Døjholt, cand.jur. og fuldmægtig i Arbejdstilsynets juridiske kontor.
Hvis Arbejdstilsynet får opringninger fra medarbejdere eller andre, der fortæller om en virksomhed, der overtræder arbejdsmiljøloven, så må Arbejdstilsynet ikke fortælle, hvem der har anmeldt virksomheden.
- Vi har pligt til bevare anonymiteten, - vi må simpelthen ikke lade navnet komme videre til andre, siger Bitten Døjholt.
Hun understreger, at enhver virksomhed med fem eller flere medarbejdere skal have en sikkerhedsorganisation. Den skal blandt andet sørge for, at enhver arbejdsplads i virksomheden kommer igennem en vurdering.
- Virksomhederne har ifølge arbejdsmiljøloven pligt til at gennemføre arbejdspladsvurderinger hos alle medarbejdere. Og det er ikke noget, man kan gøre, hvis man har lyst eller tid. Loven om arbejdspladsvurderinger trådte i kraft i (JANUAR 1999/2000) og fra da har virksomhederne pligt til at gennemføre vurderingerne, siger Bitten Døjholt.
Hvis en virksomhed ikke har en sikkerhedsorganisation eller gennemfører arbejdspladsvurderinger, kan man ringe til arbejdstilsynet. Arbejdstilsynet kan derefter besøge virksomheden og undersøge, hvordan arbejdsmiljøet er.
- Vi kan give påbud til virksomheden om at få tingene i orden, og i sidste ende, hvis tingene er meget alvorlige, kan vi bede politiet om at rejse tiltale for overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Indtil videre har der ikke været sager eller domme om psykisk arbejdsmiljø, men det kan komme, siger Bitten Døjholt.
Arbejdstilsynet har udgivet Håndbog i Psykisk Arbejdsmiljø, der kan findes på Arbejdstilsynets hjemmeside: www.arbejdstilsynet.dk
Læs flere artikler om stress her