Af Line Ørskov
Når man træder ind hos reklamebureauet Home Sweet Home, får man den snigende fornemmelse af at have fået hovedrollen i et tv-spil af Leif Panduro. Tapetet i soveværelset er orange, brune møbler dominerer stuen, kun overdøvet af abstrakte billeder i lyseblå og lyserød, og det hvide ryatæppe troner stolt på gulvet i loungen. Men det kitschede 70'er hjem er en arbejdsplads. Nøje iscenesat og indrettet af det nystartede reklamebureau Home Sweet Home.
Stiftere og kreative direktører, Mette Lehmann og Heidi Volke, har sammen med virksomhedens strategiske direktør, Claus Moseholm, sat sig i et par massive lædersofaer for at fortælle om baggrunden og tankerne bag den alternative arbejdsplads.
? Vores 70'er hjem er primært et spørgsmål om at positionere virksomhedens navn. Alle reklamebureauer iscenesætter sig selv. Problemet er, at alle gør det ens, det handler om krom, jakkesæt og italiensk design ? fantasiløst og anonymt. Home Sweet Home, er en anderledes måde at iscenesætte sig selv på. Vi får en del publicity, og når kunderne én gang har været her, så husker de os, siger Claus Moseholm.
Tryghed fremmer kreativitet
Home Sweet Home er syv måneder gammel, har fire fuldtidsansatte og en række freelancere tilknyttet virksomheden. Kunderne inkluderer Kræftens Bekæmpelse, Det Berlingske Officin og TDC Internet, som Home Sweet Home nu udvikler en kampagne for.
Bureauet blev stiftet, da Heidi Volke og Mette Lehmann sammen ville starte eget selskab efter en årrække hos andre reklamevirksomheder. Ideen til den hjemlige hygge opstod, da de begge søgte et miljø, der fremmer kreativitet.
? Vi talte meget om, at vi gerne ville kunne udvikle ideer, ligesom når man er hjemme og ligger på sengen. At man skulle kunne føle sig tryg, ligesom når man er hjemme i sin egen stue. Men der gik ret lang tid, før vi fandt frem til, at løsningen lå lige foran vores næser ? at indrette bureauet som et hjem, griner Heidi Volke.
Trådløst giver hjemlig hygge
Der er kun én fast arbejdsplads hos Home Sweet Home. Det er en stor Macintosh til det grafiske arbejde. Alle andre arbejder med bærbare på virksomhedens trådløse lokalnetværk.
Ifølge Claus øger den trådløse arbejdsform fornemmelsen af at være i et hjem.
? Hvis man ikke har faste arbejdspladser, føles det ikke helt som at gå på arbejde. Man kommer i gang på en anden måde og kan frit vælge, om man vil arbejde med kundefilen i køkkenet eller soveværelset, siger han.
Jakkesæt smider jakken
At stilen endte med et 70'er hjem var en tilfældighed. Ifølge Mette Lehmann kunne hjemmet ligeså godt være holdt i 80'er eller 90'er stilen. Men i starten bekymrede de to stiftere sig om, hvorvidt kunderne ville tage det seriøst.
? Vi var to piger, der startede et reklamebureau, som ligner et hjem. Så i starten var vi lidt nervøse for at blive opfattet som en gang husmoraspiranter, der kun kunne reklamere for frikadellemix og hygiejnebind.
De bekymringer blev dog gjort til skamme, da bureauet åbnede. De produkter, som bureauets kampagner handler om, er ikke specielle kvindeprodukter. Og ifølge stifterne falder kunderne for den afslappede stemning.
? Når jakkesæt kommer her i lokalerne, ser det mærkeligt ud. Det gør, at de fleste smider jakken og slapper bedre af, siger Mette Lehmann.
Ifølge Heidi Volke er indretningen samtidig den perfekte måde at skabe en personlig forbindelse til kunden.
? Vores arbejdsplads bryder virkelig isen ved første møde. Normalt har man kun det forestående projekt tilfælles, men vores indretning gør, at der kommer en masse menneskelige relationer ind. For eksempel kan folk huske, at sådan en vase havde deres forældre også, og de kan genkende billederne i baren, siger Heidi Volke.
Kun venner bliver inviteret ind
Folkene hos Home Sweet Home er dog godt klar over, at de vælger nogle kunder fra med 70'er indretningen, nemlig dem, der foretrækker krom og jakkesæt. Ifølge Claus Moseholm er det dog en vigtig del af den måde, Home Sweet Home fungerer på.
? Indretningen afspejler virksomhedens værdier, respekt, tillid og ansvar. Omsat til virkelig handling betyder det, at vi vil have en personlig relation til vores kunder. Vi skal kunne lide dem og omvendt. Det er lige som i ens eget hjem. Her ville man ikke invitere en person indenfor døren, hvis man ikke kunne lide vedkommende, siger han.