Af Leif Osmark
? Det nytter ikke at have nogle store flotte installationer og så binde dem sammen med høstbindergarn, siger Michael Reich, divisionsdirektør i Uni2 og næstformand i Dansk Internet Forum, der nu kommer med en opsang til både erhvervslivet og internetudbyderne.
Michael Reich vil have de små og mellemstore virksomheder til at være nogle mere krævende kunder, når de vælger deres internet-forbindelse. Han oplever, at de små virksomheder tror, at den hellige datatransmissionsvej er vel forvaret med en ADSL-forbindelse beregnet til private.
? Tænk på, hvad virksomhederne lægger af penge til licenser til Microsoft. Hvorfor så ikke også betale for en ordentlig forbindelse, siger han.
Cybercity bekræfter, at små erhvervsdrivende forsøger sig med de billige ADSL-tilbud beregnet for private.
? Men vi opfordrer dem til at købe service packs, som vi køber hos Tele Danmark. Det betyder fejlretning 24 timer i døgnet. En privat linie er som et telefonabonnement. Fejl bliver kun rettet i arbejdstiden, forklarer teknisk direktør i Cybercity, Jesper Hansen. Han understreger, at Cybercity retter i deres egen backbone døgnet rundt.
Branchens eget problem
Opsangen fra Uni2 går ikke kun til kunderne. Den går i høj grad også til udbyderne selv, og Michael Reich vil nu opfordre til, at internetudbyderne laver en form for varedeklaration.
? Den kan indeholde nogle meget tekniske ting som for eksempel redundans, oppetid, hvor kraftige forbindelserne er til nogle definerede punkter i udlandet ? eller hvad der nu er relevant for kunden. Men for udbyderne er det klart, at vi har en fælles mission her, siger Michael Reich.