Danskernes mest foretrukne hjemmeside, Jubii.dk, kan ikke længere leve af at sælge bannerannoncer, og derfor skal kunderne nu betale knap 1.500 kroner, hvis de vil optages i Jubii?s indeks.
Man kan stadig blive optaget gratis, men så ender man nederst i bunken hos de 20 medarbejdere hos Jubii, der holder registret ajour. Og Jubii oplyser, at det kan tage op til to år at komme ud af den bunke.
? Det er helt urimeligt dårlige vilkår. Forskellen fra tre dage og så op til to år er at presse folk, og jeg mener, at Jubii misbruger sin dominerende position, siger Johan Schwarz-Nielsen.
Foruden at være advokat, driver han også en internet-butik, der sælger blækpatroner. Og det er i den anledning, at han har meldt Jubii til Konkurrencestyrelsen.
Styrelsen bekræfter at have modtaget anmeldelsen og vil nu bede Jubii om en redegørelse.
? Der er lidt skærpede krav til at behandle folk lige og at kræve en rimelig pris, når man har en dominerende stilling på et marked. Og det må vi nu undersøge, om Jubii har, siger kontorchef Hans Kierkegaard fra Konkurrencestyrelsen.
Ifølge tal fra Gallups Web Index er Jubii den suverænt mest besøgte danske hjemmeside med 900.000 unikke besøgende i uge 34. Som nummer to kommer Sol.dk med 665.000 unikke besøgende. Sol.dk har også et indeks over danske hjemmesider.
Ligesom Tamil-sagen
Jubii kalder sig selv ?Danmarks største internetportal?. Alligevel afviser Jubii at have en dominerende stilling.
? Jeg ryster lidt på hovedet over den anmeldelse, siger administrerende direktør Henrik Sørensen.
Han erkender, at Jubii er begyndt at tage penge for deres arbejde, fordi der ikke længere er nok at tjene på bannerannoncer.
? Det er jo nærmest en reklame for et firma at stå i Jubii, og vi har masser der betaler, fortæller Henrik Sørensen.
? Det er rigtigt, at Jubii skriver, at det kan vare op til to år at blive registreret, hvis man ikke betaler. Men i praksis tror jeg ikke, det bliver mere end seks måneder. Vi begyndte at tage penge den første april og nu har vi ansøgninger liggende, der er seks måneder gamle, og vi er ved at kigge på at slippe dem ind, fortæller Henrik Sørensen.
? Det er urimeligt at prioritere på den måde. Vi så i forbindelse med Tamilsagen, hvordan man kunne nedprioritere. Det er jo lidt det samme, siger Johan Schwarz-Nielsen.
Konkurrencestyrelsen forventer at kunne afgøre anmeldelsen i løbet af få måneder ? afhængig af hvor lang tid det tager at få en udtalelse fra Jubii.