Hjernen version 17.03

Operativsystemet på øverste etage skal opgraderes, hvis medarbejdere vil spille en rolle i vidensamfundet. Men for at lære skal man vide noget om det, man vil lære noget om. Og jo mere Spørge-Jørgen man er, jo bedre fæstner den ny viden sig.

Der var en gang et industrisamfund. Den gang skulle arbejderne møde til tiden, dreje på de rigtige knapper på det rigtige tidspunkt og følge chefens instrukser til punkt og prikke. Stabilitet og præcision var nøgleord.

I dag er der et vidensamfund. Og selv om det stadig er okay at komme til tiden, levere en stabil arbejdsindsats og være præcis i sit arbejde, så bliver der stillet nogle helt andre krav til arbejdere i det moderne samfund.

Jobannoncerne skriger efter kvalifikationer som fleksibilitet, evne til samarbejde, evne til at se og udnytte muligheder. Orientere sig om helheden, og hele tiden være parat til omstilling.

De mennesker, der kan leve op til det, bliver af hjerneforskeren Kjeld Fredens betegnet som integrerede mennesker, der er kendetegnet ved at have bred almen viden og nødvendige faglige kvalifikationer og samtidig være: omverdensbevidst, handlende, tænkende/følende og social.

Derfor er der ikke noget at sige til, at efteruddannelse er et mantra i det moderne vidensamfund. Men at få opdateret til sidste version af ny viden inden for sit felt er noget mere krævende end at downloade en opdatering af anti-virus software over internettet.

Klar til at lære

For overhovedet at lære noget, er der visse elementære elementer, der skal være på plads. I bogen Den ultimative formel for effektive læreprocesser fra 1998 opstiller Steen Larsen fra Danmarks Lærerhøjskole tre elementer, der skal være på plads, for at man kan lære noget:

1. Man skal yde for at lære noget
2. Læring forudsætter mental tilstedeværelse.
3. Læringen skal tage udgangspunkt i noget, man ved noget om i forvejen.

Med andre ord, så bliver kursusudbyttet lig med nul, hvis ikke kursisterne deltager aktivt i undervisningen. Altså er det op med fingeren eller hen til tasterne og prøve teorien af med det samme, hvis nogle af guldkornene skal hænge fast. På den måde er det også nemmere at være mentalt til stede, for hvem har ikke prøvet, at lade en undervisers talestrøm flyde i et med egne tanker, mens blikket glider ud ad vinduet og fader ud et sted i horisonten.

Bemærk også sidste del af rådet om at læringen skal tage udgangspunkt i eksisterende viden. På den baggrund kan man konkludere, at det er en god idé at bruge et par dage inden kurset på at lære de rigtige termer og den mest basale viden.

Denne artikel er fra IT-Kursusguide - et tillæg til Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere