Det Digitale Nordjylland er slet ikke så langt fremme med at støtte ny-tænkende IT-projekter, som ellers var idéen med de 170 millioner statslige kroner.
Flere af de 90 projekter er blot gamle IT-idéer på nye cyberflasker, skriver Ingeniøren.net ? og konkluderer, at kun ét ud af fem projekter vil føre til varige arbejdspladser. Avisen har gennemgået projekterne og talt med lederne.
Et eksempel på en gammel idé er fiskefirmaet Skagenfood, der sender en pakke fisk ud hver uge til en række abonnenter. Den økologiske handelskæde Aarstiderne.com kalder det konkurrenceforvridende, at Skagenfood har fået 1,4 millioner kroner fra Det Digitale Nordjylland.
Pengene er gået til et koncept, der til forveksling ligner den model, som Aarstiderne har brugt i et par år til at skabe en landsdækkende succes med - ugentlige økologiske kasser med grøntsager, fisk og frugt leveret til abonnenter, skriver Ingeniøren.net. (kelmo)