Avatar billede KristineBM Novice
16. september 2016 - 13:28 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Summering af beholdning

Hej Excel eksperter,

Jeg er ved at oprette et regneark som skal vise beholdning af de varer vi får ind af døren.

For hver gang vi modtager varer, indsætter jeg en linie i et ark, hvor jeg skriver varens navn og hvor meget en bøtte eller pose indeholder, enhed  og antal bøtter eller poser, der er modtaget. Dette er mit indkøbsark.

Eksempel:

Dato    Vare    Indhold    Enhed    Antal
22-03-2016    Vare 2    5    gram 4
22-03-2016    Vare 3    5    Liter    3
22-03-2016    Vare 1    5    Liter    6
21-04-2016    Vare 1    5    Liter    4
21-04-2016    Vare 2 25    gram    2

I eksemplet ovenfor har jeg modtaget 4 bøtter med 5 gram af Vare 2 den 22/03 og 2 bøtter med 25 gram den 21/04. Det vil sige at jeg har 70 gram af Vare 2.

Indtil i dag har jeg regnet manuelt ud hvor meget vi har af hvilke varer.
Jeg vil gerne have et nyt ark (Beholdning) der viser jeg at jeg har 70 gram af Vare 2, 50 liter af Vare 1 og 15 liter af Vare 3, som automatisk bliver opdateret, når jeg indsætter nye rækker i mit indkøbsark.

Desuden skal listen kunne tilføje en ny vare automatisk, når jeg fx tilføjer en "Vare 4" i mit "Indkøbs" ark

Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at summere de tal hvor varenavn er det samme.
Er der nogen der kan hjælpe mig på vej med dette?

På forhånd mange tak.

Hilsen Kristine
Avatar billede anedi Ekspert
16. september 2016 - 14:26 #1
Summeringen kan klares med en sumprodukt-funktion, elsempelvis:
=sumprodukt((B2:B100="Vare 2")*(C2:C100)*(E2:E100))
Avatar billede supertekst Ekspert
16. september 2016 - 14:33 #2
Lidt programmering i VBA vil kunne gøre "det hele" automatisk når du har registreret.
Hvis samme vare gentagne gang skal registreres - så kunne selv registreringen også gøres lettere.
Avatar billede KristineBM Novice
16. september 2016 - 14:48 #3
Hej Anedi, tak for svar.  er der nogen måde jeg kan slippe for at skrive ="Vare 2" i formularen?
På en eller anden måde skal den gå igennem listen til der ikke er flere unikke entries

@Supertekst: Jeg kender (meget) lidt til VBA, men ja, det kunne være næste skridt i retningen af at gøre det her lidt nemmere på daglig basis.
Avatar billede supertekst Ekspert
16. september 2016 - 15:14 #4
Det var også det jeg tænkte da jeg så din tråd.
Hvis firmaet kunne være interesseret i en løsning - så kan du blot give signal over "www.supertekst-it.dk"
Avatar billede anedi Ekspert
16. september 2016 - 15:26 #5
Ja du kan blot henvise til en celle hvor der står vare 2 eller en hvilken som helst anden vare.
=sumprodukt((B2:B100=Celle hvor varen står)*(C2:C100)*(E2:E100))
Avatar billede KristineBM Novice
16. september 2016 - 20:50 #6
Hej Anedi,

Jeg kan desværre ikke få dit eksempel til at virke. Jeg går ud fra at der skal være semikolon mellem tekst-felter og tal-felter og dette giver 0 uanset hvordan jeg vender og drejer det. Jeg kan få den til at gange over rækken, men ikke at summe ned over listen.
Jeg har fået en nogenlunde brugbar version ud af at bruge en pivot. Jeg tror jeg fortsætter den vej.

Tak for hjælpen.

Er der nogen måde at jeg kan dele points? For begge jeres svar gav mig anledning til at tænke en anden vej.

Hilsen Kristine