Avatar billede 2deep Juniormester
30. november 2016 - 09:26 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

lille makro

Hej

ofte møder jeg postnumre som er 123 45
Denne pause mellem "3" og "4" vil jeg gerne fjerne.

Filerne er ofte over 200.000 linjer, så en makro ville være en god hjælp.

takker
Avatar billede anedi Ekspert
30. november 2016 - 09:31 #1
Hvad med søg og erstat-funktionen eventuelt?

Søg efter mellemrum og erstat med ingenting.

Vh
Anedi
Avatar billede Henning Novice
01. december 2016 - 10:25 #2
Jeg kan ikke få søg/erstat til at finde mellemrum, men det er nok min fejl.

En anden løsning kunne være som følger:
Hvis postnummeret står i kolonne A, indsættes to hjælpekolonner, B og C.
I kolonne B lokaliseres et eventuelt mellemrum:
    =SØG(" ";A2;1)
Hvis der ikke er et mellemrum, returneres #VÆRDI! - altså en fejl.
I kolonne C fjernes mellemrummet:
    =HVIS.FEJL(VENSTRE(A2;B2-1)&MIDT(A2;B2+1;10);A2)
VENSTRE fra 1. karakter til karakteren før mellemrummet og MIDT fra karakteren efter mellemrummet til et tal der med sikkerhed er større end  det maksimale antal karakterer.
Hvis der er ikke er mellemrum gør HVIS.FEJL funktionen, at den oprindelige værdi vælges.
Hvis du efterfølgende vil af med mellemregningerne, markerer du kolonne B og C og bruger kopier - indsæt værdier, så formlerne forsvinder. Derefter kan du slette kolonne A og B.
01. december 2016 - 21:34 #3
=UDSKIFT(E2;" ";"")
/Flemming