Avatar billede HBDKOD Novice
22. februar 2017 - 14:50 Der er 18 kommentarer

dato til tal

Jeg har en række fødselsdatoer, som jeg skal have konverteret til tal

ex:
02-07-1967 til 020767

Herefter skal de lægges sammen med en kollone hvor jeg har de 4 sidste ex. 1234

Der er også et problem med foranstillede nuller...

Jeg skal enden med at have cpr numre ud i en køre

Der er 500 så jeg vil gerne kunne gøre det på hele kolonner.

Mange hilsner Helle
Avatar billede ebea Ekspert
22. februar 2017 - 15:18 #1
For at få dato som tekst streng, brug:  =TEKST(A1;"ddmmåååå")&TEKST(A1;"")
Og til at sammensætte til cpr nr., f.eks. hvis du har tekst i B1 og de sidste 4 cifre, i C1:  =SAMMENKÆDNING(B1;C1)
Avatar billede HBDKOD Novice
22. februar 2017 - 15:59 #2
Det virker ikke... øv.
Jeg er novise! -så jeg gør det måske forkert??
Skal jeg oprette en ny kolonne, klikke autosum i øverste felt og skrive koden ind?
Eller skal jeg sætte mig i øverste datofelt og sætte formelen ind i formelfeltet??
Avatar billede jens48 Ekspert
22. februar 2017 - 16:06 #3
Kan du ikke bare formatere cellen til "ddmmyy" eller "ddmmåå" hvis det er dansk?
Avatar billede jens48 Ekspert
22. februar 2017 - 16:11 #4
Eller for at skabe helle CPR-nummeret:
=TEKST(A1;"ddmmyy")&TEKST(B1;"0000")
Avatar billede HBDKOD Novice
22. februar 2017 - 16:20 #5
Nej, Jeg har prøvet med ddmmåå
Så fjerner jeg jo bindestreger og 19 i årstallet.
Men det ændrer ikke at det er dato format.
Hvis jeg prøver at formaterer som tal, bliver det til dato-talkoder.....
12-07-1967 bliver så til 24680

Jeg skal have ændret dem til tal, eller tekst, uden at de skifter til "kode"
før jeg kan lægge dem sammen med de sidste 4.
Avatar billede ebea Ekspert
22. februar 2017 - 16:31 #6
#2 - Hvad er det som ikke virker?. Hvis du har din dato som beskrevet, og du bruger formlen som vist, så fungerer formlen som angivet, til at vise den som tal. Og så kan du sammenkæde med den anden formel.
Er din viste dato (02-06-1967), formateret som dato?

jeg har lavet et lille eksempel her.
https://www.dropbox.com/s/3zunkhnq61i24m3/dato-tekst.xlsx?dl=0
Avatar billede jens48 Ekspert
22. februar 2017 - 17:39 #7
Jeg fik sammenblandet engelsk og dansk. Det skulle med de sidste 4 cifre i B1 være:

Dansk:
=TEKST(A1;"ddmmåå")&TEKST(B1;"0000")

eller engelsk:
=TEXT(A1;"ddmmyy")&TEXT(B1;"0000")
Avatar billede Daffodil Professor
23. februar 2017 - 09:55 #8
Husk altid at anvende tekstformat til CPR-numre ellers mister du et evt. foranstillet "Nul".
Avatar billede HBDKOD Novice
23. februar 2017 - 11:22 #9
Tak for hjælpen, det lykkedes.

Men, jeg har stadig et problem med de foranstillede 0ér

Jeg har formateret rækken, i Brugerdefineret, med 0000000000
Det gør at der er nuller nede i kolonnen, men hvis jeg kikker oppe i "formelfeltet" så er de der ikke.

Jeg skal opgive dette i et ark til SKAT - AKFA, og deres ark læser så heller ikke de nuller, og kommer med en besked om at der mangler ciffre.....

Hvordan får jeg klaret det?
Avatar billede Daffodil Professor
23. februar 2017 - 12:03 #10
Du skal ikke formatere noget umiddelbart.
Du skriver at du har formateret rækken, du mener vel kolonnen. Kolonne er lodret og række er vandret, dvs. kolonnerne er med bogstaver og rækker med tallene.

Hvis du har datoen "01-01-1967" i kolonne A og de sidste fire cifre i kolonne B, så indsætter du bare formlen i kolonne C og kopiere den iudfor alle de udfyldte celler i kolonne A og B.

Kolonne A    Kolonne B  Kolonne C
01-01-1967  1234          Formel
02-06-1958  1259          Formel
etc.
Avatar billede HBDKOD Novice
23. februar 2017 - 12:08 #11
Jeps.
Det har jeg gjort, og ja jeg mente kolonne.

Jeg har fået samlet tal, så jeg nu har en kolonne med 10 ciffre.
Jeg har kopieret og indsat special - så jeg har en kolonne uden formler.Men mangler de foranstillede nuller.
Så formaterer jeg kolonnen i brugerdefineret med 0000000000.
Nu har jeg så de foranstillede nuller med.

MEN, det er kun nede i kolonnen 0 står, oppe i formellinjen mangler 0 stadig.
Og når jeg kopierer kolonnen, ind i SKATS regneark, mangler jeg igen de foranstillede 0ér.

Så spørgsmålet er - hvordan får jeg de foranstillede nuller til at "holde" ???
Avatar billede Daffodil Professor
23. februar 2017 - 12:15 #12
Okay

Nu forstår jeg problemet.

Kopiere data og i SKAT´s regneark skal du stille dig i første celle hvor du skal indsætte dem. Højre klik på musen og vælg "indsæt speciel" i dialogboksen vælger du værdier og derefter OK. Så burde det virke.
Avatar billede jens48 Ekspert
23. februar 2017 - 12:16 #13
Har du prøvet formlerne jeg gav dig i #7? De giver også de foranstående nuller.
Avatar billede HBDKOD Novice
23. februar 2017 - 14:15 #14
Ja, det er præcis den formel jeg har brugt.
Og nullerne er der - nede i kolonnen.
Når jeg kopierer kolonnen og laver indsæt special (for at fjerne formlerne) går nullerne væk, så laver jeg dem igen ved brugerdefinering - men så er det de er synlige neden i kolonnen, men ikke i formelfeltet.

- og de følger ikke med når jeg skal kopierer tallene videre ind i SKATs AKFA ark.
Det er meget frustrerende ;-)
Avatar billede Daffodil Professor
23. februar 2017 - 14:20 #15
Prøv at oprette et blankt ark og tast de værdier som jeg angav i #10, anvend formlen og prøv at kopiere disse tre resultater ind i SKAT´s skema, hvad giver dette af resultat?
Avatar billede Daffodil Professor
23. februar 2017 - 14:29 #16
Hvis dette virker er det formodentligt opsætningen i dit regneark, den er gal med. Hvis det ikke virker er det nok SKAT´s regneark der er formatteret som tal i kolonnen.

Hvis alt glipper så tag en kopi af dit ark og slet data, men ikke overskrifter og smid det i dropboks, så er det lidt lettere at se hvad fejlen evt. er. oplyst tillige hvilken version af Excel du anvender.
Avatar billede HBDKOD Novice
23. februar 2017 - 15:18 #17
YES !!!!!
Når jeg napper kolonnen direkte og indsætter special, kun værdierne, i SKAT så lykkedes det faktisk!!

Takker :-)
Avatar billede Daffodil Professor
24. februar 2017 - 07:09 #18
Husk lige at angive jens48 formel som en løsning, så vi kan lukke dit spg.