Avatar billede ptj_11 Forsker
18. april 2017 - 18:18 Der er 12 kommentarer og
5 løsninger

Jubilæer Runde fødselsdage

Hej alle.
Jeg sidder med et regneark (Excel) som indeholder en medlemsfortegnelse.

Tre ting kan udløse en mærkedag:
1. Fødselsdag
2. Medlemsskab af foreningen
3. Årstal for tjeneste, som bla. kan danne baggrund for optagelse i foreningen

Følgende markeres i foreningsregi:
1. Runde fødselsdage op til 70 år, herefter hvert femte år.
2.+3. 25 år, 40 år, 50 år.

Følgende kode benyttes til at udregne alder og medlemsskab:
=(2017-YEAR(J3))
Antal år siden tjeneste sker ved en simpel fratrækning af registreret år fra indeværende år.

De registrerede årstal er i følgende formater:
1. 26-04-1958 i kolonnen "Fødselsdag"
2. 15-02-2017 i kolonnen "Optagelsesår"
3. 1983 i kolonnen "Tjenesteår"

Nu vil jeg så gerne høre, om det ville være muligt:
1. At lave en formel, der ikke kræver, at man hvert år skal rette indeværende år i formlen
2. At lave formlen, så hvis resultatet ikke er aktuelt i indeværende år, så skrives der intet i resultatcellen.
3. At lave en tilsvarende formel for udregningen af tjenesteår, med den ekstra finesse, at hvis der ikke er årstal i kolonnen "tjenesteår", så skal resultatcellen være blank.

Som det er i dag, så står der år ud for alle medlemmer, både aktuelle i året, og dem, som er uaktuelle. Det mudrer vandene.
Jeg ved godt, at man selvfølgelig kan filtrere visningen, men det foreslåede vil være mere brugervenligt for personer uden kendskab til Excel.

Er der nogen med et godt bud på en løsning?
/ptj_11
Avatar billede ebea Ekspert
18. april 2017 - 18:49 #1
Kunne du ikke prøve at uploade et Ark, sådan som du vil have det opstillet (fiktive navne). Det ville gøre det nemmere, at få indsat det du egentlig ønsker!
Brug evt. www.dropbox.com  til at uploade et eksempel.
Avatar billede kabbak Professor
18. april 2017 - 18:59 #2
=(2017-YEAR(J3))

=(YEAR(NOW() )-YEAR(J3))
Avatar billede store-morten Ekspert
18. april 2017 - 19:00 #3
1. Prøv:
=ÅR(NU())-ÅR(J3)
Avatar billede kabbak Professor
18. april 2017 - 19:43 #4
Vi siger at cellen med formlen =(2017-YEAR(J3)), er i A1

så er formlen for  "Runde fødselsdage op til 70 år, herefter hvert femte år."
=IF(AND(MOD(A1,10)=0,INT(A1/10)<8),A1,IF(AND(MOD(A1,5)=0,INT(A1/5)>14),A1,""))
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. april 2017 - 20:06 #5
Jeg har lavet et eksempelark:

https://files.fm/u/e79q392d

#2 Regner forkert: registreret år =1958- giver 112 år i resultat
#3 virker ikke. Sikkert fordi min excel er engelsk
/ptj_11
Avatar billede kabbak Professor
18. april 2017 - 20:40 #6
https://files.fm/u/9xwzck4c

Jeg har farvet de celler, jeg har sat formler i
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. april 2017 - 21:17 #7
#6 OK, jeg misforstod det lidt. Jeg anvendte koden på punkt 3, men jeg kan se, at det virker fin på punkt 1.
Har du også et forslag til punkterne 2+3?
/ptj_11
Avatar billede kabbak Professor
18. april 2017 - 21:41 #8
Jeg ved ikke om det er det du søger,
Jeg er i tvivl, om hvad du mener med kolonnen, "Jub. i Tjeneste."
men kik her.

https://files.fm/u/ujjbff77
Avatar billede ebea Ekspert
18. april 2017 - 22:10 #9
#7  -  Kabbak kommer nok også med den sidste løsning, og har lavet det meste. Men ellers er her et forslag til dine runde fødselsdage, og jubilæer (kig i kolonne overskriften, og tilpas), hvis det er sådan du mente!
https://www.dropbox.com/s/rh05v3svgl9fuw8/jubil%C3%A6um-eksempel.xlsx?dl=0
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. april 2017 - 22:16 #10
#8. Det er jubilæum i tjenesten.
Ja, det kan jeg godt forstå. Det er lidt vrøvlet, det jeg har fået skrevet.
Samme betingelser gælder for punkterne 2 og 3. Hvis ikke der er tale om 25,40 eller 60 års jubilæum, så skrives der intet i resultatcellen.
/ptj_11
Avatar billede kabbak Professor
19. april 2017 - 10:41 #11
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2017 - 10:46 #12
Jeg har tilrettet den uploadede fil i #9 så jubilæer er skjult, indtil den dag de er aktuelle!
Du kan downloade den samme fil ;-)
Avatar billede ptj_11 Forsker
19. april 2017 - 17:46 #13
#12 Virker perfekt, men du har desværre overset/glemt denne forudsætning:
så hvis resultatet ikke er aktuelt i indeværende år. Indrømmet, det kunne være skrevet mere udførligt, men din løsning fordrer jo, at man kontrollerer arket meget jævnligt. Det er lige meget med den eksakte dato, bare jubilæet er i indeværende år.
#11 Tester lige din version.
/ptj_11t
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2017 - 18:09 #14
#13  -  Ja, det var noget uklart fra starten, hvad der egentlig var dit mål! Og hvis dato omkring jubilæum er ligegyldig, så er det jo noget andet der er forudsætningen!
Kan se at Kabbak har uploadet et Ark også, så lad os se om det passer, inden at der laves flere ændringer ;-)
Avatar billede ptj_11 Forsker
19. april 2017 - 20:08 #15
"11 Kabbak Det ser fint ud. Har du en formel, der kan benyttes til jubilæer i foreningsregi. Jeg har prøvet med den fra arket, men den virker ikke. Sikkert fordi, at der er dage og måned med i fødecellen.
/ptj_11
Avatar billede kabbak Professor
19. april 2017 - 21:35 #16
=HVIS(OG($K3<>"";(ÅR(NU())-ÅR($K3))/25=1);"25 år.";HVIS(OG($K3<>"";(ÅR(NU())-ÅR($K3))/40=1);"40 år.";HVIS(OG($K3<>"";(ÅR(NU())-ÅR($K3))/50=1);"50 år.";"")))
Avatar billede ptj_11 Forsker
19. april 2017 - 23:05 #17
"16. Virker perfekt efter oversættelse til engelsk.
Det er meget flot arbejde I har leveret begge to, så begge jeres løsninger bliver markeret som løsningen. Ren kvalitet.
Takker mange gange for hjælpen.
/ptj_11