Avatar billede lail Forsker
16. maj 2017 - 12:53 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

sum.hvis

https://www.dropbox.com/s/s9tybijguotlago/sumhvis.xlsx?dl=0

Hej igen

Jeg ved godt jeg er lidt produktiv ud i spørgsmål. Jeg skal prøve at give igen når jeg er blevet dygtigere ;O)

Men denne her driller mig - er der nogen der vil kaste et blik på den

LN
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. maj 2017 - 13:13 #1
Problemet er du fletter celler eks "A3" "B3" så den siger det står timer i a3 men ikke noget i B3:
Avatar billede jens48 Ekspert
16. maj 2017 - 13:14 #2
Dit problem er at du i række 3 har lagt celler sammen. Da du for eksempel ikke kan referere til celle B3 vil værdien i celle B4 ikke blive talt med. Fjern sammenfletningerne, og sørg for at der er skrevet "timer" eller "lektioner" i alle cellerne
Avatar billede ebea Ekspert
16. maj 2017 - 13:17 #3
Det jeg formoder er problemet (du beskriver det ikke), er at du ikke får den rigtige sum.
Fjern fletningen af cellerne med "Timer", så hver celle indeholder "Timer" (Række 3)
Avatar billede lail Forsker
16. maj 2017 - 13:29 #4
ok hmm syntes eller lige det så godt ud men sammenfletningen men hvis jeg bruger T og L tror jeg det bliver ok. Var godt klar over det var pga sammenfletningen.
Avatar billede ebea Ekspert
16. maj 2017 - 13:44 #5
#4  -  Hvis du vidste problemet, hvorfor så spørgsmålet?
Problemet er det samme med dine "Lektioner". Du kan ta' udgangspunkt i dine timer, formiddag og eftermiddag. For at tælle disse,skulle du bruge HVIS funktionen for hver del, og det er det samme med dine "T" og "L".
Avatar billede lail Forsker
16. maj 2017 - 13:53 #6
Jeg troede at man måske kunne sammenskrive nogle formler. eller der var andre måder at skrive formlen - men var godt klar over at det var sammenfletningerne der drillede. Så håbede såmænd bare i kloge hoveder havde en vidunderformel ;O)
Avatar billede anedi Ekspert
16. maj 2017 - 14:44 #7
Vil det altid være sådan, at timer fremgår for datoer mindre eller lig i dag og lektioner altid for datoer større end i dag?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. maj 2017 - 15:29 #8
hvad med at lave en skjult hjælpe række hvor der stå timer/lektioner i alle celler?

Jan
Avatar billede jens48 Ekspert
16. maj 2017 - 15:58 #9
Hvis du vil  bibeholde sammenfletningen kan det lade sig gøre med denne formel:

=SUMIF($A$3:$AD$3;"Timer";A4:AD4)+SUMIF($A$3:$AC$3;"Timer";B4:AD4)

hvor man først tester hvad der står lige over cellen i række 4, og derefter checker hvad der står over en kolonne til venstre. Men jeg vil nu stadig mene at fjernelse af sammenfletningerne er det bedste
Avatar billede lail Forsker
18. maj 2017 - 08:21 #10
Jeg har fjernet sammenfletningen - men er nu alligevel glad for løsningen du viser ovenfor.