Avatar billede rgregers Praktikant
19. juni 2017 - 08:48 Der er 4 kommentarer

Fyld betinget formatering

Hej

Jeg har et projekt hvor jeg bruger betinget formatering på følgende måde:

Celle B7 på Ark 2 skal farves hvis teksten som står i A7 er repræsenteret i kolonne B på ark 1.

Det kan jeg få til at virke med følgende formel under betinget formatering:
=TÆL.HVIS('Ark1'!B5:B1796;A7)>0

Mit problem er, at jeg skal bruge denne formatering på et stort område relativt til placering.

Dvs. at i eksempelvis celle E9 skal der stå: =TÆL.HVIS('Ark1'!E5:E1796;A9)>0
... osv.

Er der en måde hvorpå jeg kan lave min betingede formatering, så jeg kan bruge "fyld-funktionen" til dette?
- Eller er der en anden måde at gøre dette på ?

Vh. Rasmus
Avatar billede Daffodil Professor
19. juni 2017 - 09:06 #1
Prøv lige at se svarene i nedenstående spg. der handler om nogenlunde det samme problem.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1017423
Avatar billede rgregers Praktikant
19. juni 2017 - 11:00 #2
Har været igennem den artikel, du ref. til, men synes ikke jeg kan få det til at virke :-/
Avatar billede jens48 Ekspert
19. juni 2017 - 17:08 #3
Er det ikke blot et spørgsmål om at sætte nogle Dollar-tegn ind? Altså:

=TÆL.HVIS('Ark1'!$B$5:$B$1796;A7)>0
Avatar billede Daffodil Professor
21. juni 2017 - 09:20 #4
Rasmus

Jeg kan ikke se om den celle der skal farves har noget tekst eller om der kun er et spg. om at farve cellen. Hvis det er det sidst kan det gøres lidt anderledes.

Jeg tager udgangspunkt i jens48 formel hvor $-tegnet lige skal flyttes lidt for at virke efter dine kriterier.

=TÆL.HVIS('Ark1'!B$5:B$1796;$A7)>0

Denne modifikation gør at den efterlever kriterierne. Formlen sætter du ind i regnearket celle B7 og trækker den ud i det område den skal dække og sletter det der ikke skal bruges. Herefter bør cellerne vise sand eller falsk. Dem der er sande kan du så farve med en betingelse der dækker det nødvendige område.