Avatar billede Filholm Seniormester
12. juli 2017 - 19:00 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opslag af flere personer på samme tid

Forklaring.
Jeg har et ark med en liste over personer. Deres navne, adresse og "datoer for besøg".

Seneste besøg er i kolonne A, fra A6 og ned
Navnet er i kolonne B, fra B6 og ned

I A2 skriver arket datoen på den person, hvem "det er længst tid siden", der har fået besøg. Jeg har lavet et LOPSLAG i celle A3, hvor arket skriver navnet på denne person.

Mit problem.
Hvis der er to personer, der har fået besøg på samme dag, kan jeg så Excel til at vise dem begge. Med LOPSLAG finder excel kun den der står øverst i kolonnen med navne.

Jeg håber det er til at forstå.

Mit ark ligger her, hvis det er til nogen hjælp.
https://ufile.io/d2urj

Jon
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. juli 2017 - 20:30 #1
Avatar billede Filholm Seniormester
12. juli 2017 - 21:49 #2
Ja, umiddelbart ser det helt rigtigt ud.

Men hvis jeg skriver fire nye navne ind i B17-B20, så kommer den op med #VÆRDI i B2 og B3, selv om jeg "udvider" formlen til:

=INDEKS($B$6:$B$20;MINDSTE(HVIS($A$6:$A$20=A2;RÆKKE($A$6:$A$20)-CELLE("row";$A$6:$A$20)+1);RÆKKER($1:1)))

=INDEKS($B$6:$B$20;MINDSTE(HVIS($A$6:$A$20=A3;RÆKKE($A$6:$A$20)-CELLE("row";$A$6:$A$20)+1);RÆKKER($1:2)))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. juli 2017 - 07:32 #3
Det er en matrixformel, så når du indtaster den første (i B2) skal du holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Hvis du gør det korrekt vil Excel automatisk sætte tuborg-parenteser {} omkring formlen. Forsøg ikke at indtaste {} manuelt. Det vil bare bevirke, at Excel opfatter det hele som tekst, ikke som en formel. Når du har indtastet den første matrixformel korrekt kan du kopiere den til andre celler på normal måde.
Avatar billede Filholm Seniormester
13. juli 2017 - 10:54 #4
Sådan, det havde jeg intet kendskab til.
Super mange tak.

Jon