Avatar billede brasso Forsker
11. september 2017 - 13:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Fra Outlook Expres til win 10 mail??

Hej
Har en gammel XP maskine der har kørt fint indtil nu. Jeg er ved at sætte en ny maskine op, hvor der Win 10 på.

Problemet er at der i Outlook Express er en stribe mapper, der er oprettet af brugeren, i disse mapper er der diverse E-mails, opgaven går så ud på at få flyttet mapper med indhold over på Win 10 mail programmet.

Outlook Expres har kørt via IMAP, så der er ikke kørt nogen synkronisering af mapperne baglæns op til Jubii kontoen. (Kan man det?)

Er det overhovedet muligt at foretage denne operation, og hvis så hvordan?

Jeg har søgt lidt rundt på nettet, men har ikke rigtig kunnet finde noget brugbart.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2017 - 14:13 #1
jeg ville installere thunderbird på den gamle, og lade den importere alt fra outlook.
Derefter med mozbackup tage en kopi af thunderbird profilen til usb-stik
Så installere thunderbird på den nye og derefter med mozbackup reetablere data fra usb-stik til ny pc.
Thunderbird ligner den gamle outlook, og ligger (pt) ikke under for Microsofts luner med at skifte mail-program hele tiden.
https://www.mozilla.org/da/thunderbird/
http://mozbackup.jasnapaka.com/
Avatar billede brasso Forsker
11. september 2017 - 16:33 #2
tak! claes57. Det lyder lidt indviklet, men jeg vil gøre et forsøg. Hvordan er det lige at det kan lade sig gøre at retablere data til den nye PC så Win 10 Mail kan få fat i dem?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2017 - 16:52 #3
Du vil ikke bruge win10 mail - du vil køre på thunderbird. Det virker, opdateres gratis, virker som outlook inkl kalender. Hvis Microsoft gad, så lavede de en konvertering fra gamle til nye mail-programmer - med de er ligeglade med det marked, da de ikke tjener penge der. Så vælger man, som forbruger, alle andre end dem.
Avatar billede brasso Forsker
11. september 2017 - 17:10 #4
OK! Tak så forstod jeg pointen. Det er vel også muligt i Thunderbird at lægge en Google konto på, så den også tjekker mails på denne?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2017 - 17:29 #5
Jeg har Gmail, iCloud og egen server mail på min thunderbird. Man kan læse mail samlet eller pr konto, og sætte flere SMTP konti op, så de enkelte mails besvares fra den ønskede konto.
Avatar billede brasso Forsker
21. september 2017 - 20:54 #6
claes57! Det gik fint at få sat både en Google og jubii konto op i Thunderbird. blot fik jeg en besked om at Thunderbird ikke anses for at være et sikkert E-mail program, jeg skulle så tillade mindre sikre apps, for at det kørte.
Maskinen er nu færdig sat op og kører fint, blot kom der aller første gang den blev sat op ved ejeren, og Thunderbird skulle hente E-mail, en besked om at der var forsøgt at logge på gmail kontoen fra en ukendt bruger i Odder, og hun straks skulle indtaste et nyt password. Vi gik så direkte via browseren ind og ændrede passwordet på kontoen, men ved næste send/hent kom nøjagtig samme besked. Er det Google's server der opfatter Thunderbirds logon forsøg som et forsøg på ulovlig adgang? Eller hvad hunde sker der?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2017 - 10:08 #7
jeg har på https://myaccount.google.com/security#connectedapps
(det er google min konto / tilknyttede app og websites)
Mozilla Thunderbird Email stående med fuld adgang til min gmail.

i Thunderbird kontoindstillinger har jeg gmail med serverindstillinger IMAP port 993, SSL/TLS sikkerhed og OAuth2 godkendelse
smtp-serveren til kontoen har port 465 og samme sikkerhedsindstillinger
Avatar billede brasso Forsker
23. september 2017 - 09:40 #8
Nu har jeg prøvet at logge på Google kontoen og fundet apps og websites funktionen. Jeg kan se dem der er tiljknyttet, men jeg synes ikke der er en funktion til at tilknytte apps? Er det fordi jeg skal være på den maskine hvor Thunderbird er installeret?
Hvordan er det jeg får Thunderbird tilføjet med fulde rettigheder på Google kontoen?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. september 2017 - 10:03 #9
hvis du klikker på linjen med thunderbird, så er der mulighed for Fjern (det vil du ikke) - men lige under står, at thunderbird har adgang til læse, sende, slette og administrere email.

ellers er der nok kun sikkerhedsindstillinger i thunderbird at se på.
Avatar billede brasso Forsker
23. september 2017 - 11:51 #10
Der er kun Microsoft Cloud på listen. Thunderbird er slet ikke på listen, med apps der har adgang, det er derfor jeg spørger, hvordan man får den tilføjet. ;-(
Avatar billede claes57 Ekspert
23. september 2017 - 12:09 #11
derfor kuk i den. Det nemmeste er nok (på brugers pc) at oprette en fiktiv gmail-konto til brugeren, og derefter oprette den konto i thunderbird. Test, og når det er ok, så bare slet den fiktive konto i thunderbird.
Avatar billede brasso Forsker
23. september 2017 - 21:32 #12
Ok! Jeg må lige have fat i dyret igen, og så prøve at fjerne Google kontoen og så prøve at igen. Foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede brasso Forsker
27. september 2017 - 22:22 #13
Så lykkedes det at få det til at virke. Jeg fik en vejledning fra Google support, der sammen med din anvisning (claes57) løste problemet.

Google support vejledningen:
In addition, sign out of all the accounts/sessions on the browser. Click the Details link next to the Last account activity line at the bottom of any Gmail page and click on "sign out of all the web sessions".

NOTE: This will log you out of your Gmail account on all the devices you're currently signed in.

Also, try the below steps to set up your Gmail account in Thunderbird. Please follow these steps in this order. The order is important as unlocking the captcha should always be your final step:

In Gmail, go to Settings >> Forwarding & POP/IMAP and make sure IMAP is enabled. Leave all settings at default.

Start Thunderbird.
Sign into your Gmail account via web (mail.google.com/mail)
If you use 2 step verification, go to your security settings and generate a new App Password. Copy that password.
If you don't use 2 step verification, skip (3) and go here and enable less secure apps.
Then go here and unlock captcha and click Continue.
Then, go back to Thunderbird and set up your account again, letting Thunderbird do it automatically using the Setup Wizard.
If you use 2 step verification, give Thunderbird your username and paste the App Password you copied earlier into the Password box.
If you don't use 2 step verification, give Thunderbird your username and your normal account password.
Then let Thunderbird get on with it and set up your account for automatically.
Leave all Thunderbird's settings at their defaults until you know whether you have been successful.
Avatar billede brasso Forsker
27. september 2017 - 22:35 #14
Jeg fik ikke diverse links med over i det tidligere indlæg, de kommer her:
2. http://mail.google.com/mail
3.  https://support.google.com/accounts/answer/185833
4. https://support.google.com/accounts/answer/6010255
5. https://www.google.com/accounts/DisplayUnlockCaptcha

Der kom heller ikke rigtig nogle numre på, jeg prøver lige igen:
In addition, sign out of all the accounts/sessions on the browser. Click the Details link next to the Last account activity line at the bottom of any Gmail page and click on "sign out of all the web sessions".

NOTE: This will log you out of your Gmail account on all the devices you're currently signed in.

Also, try the below steps to set up your Gmail account in Thunderbird. Please follow these steps in this order. The order is important as unlocking the captcha should always be your final step:

In Gmail, go to Settings >> Forwarding & POP/IMAP and make sure IMAP is enabled. Leave all settings at default.

1. Start Thunderbird.
2. Sign into your Gmail account via web (mail.google.com/mail) http://mail.google.com/mail

3. If you use 2 step verification, go to your security settings and generate a new App Password. Copy that password. https://support.google.com/accounts/answer/185833

4. If you don't use 2 step verification, skip (3) and go here and enable less secure apps. https://support.google.com/accounts/answer/6010255

5. Then go here and unlock captcha and click Continue. https://www.google.com/accounts/DisplayUnlockCaptcha

6. Then, go back to Thunderbird and set up your account again, letting Thunderbird do it automatically using the Setup Wizard.
7. If you use 2 step verification, give Thunderbird your username and paste the App Password you copied earlier into the Password box.
8. If you don't use 2 step verification, give Thunderbird your username and your normal account password.
9. Then let Thunderbird get on with it and set up your account for automatically.
10. Leave all Thunderbird's settings at their defaults until you know whether you have been successful.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. september 2017 - 07:28 #15
Tak for beskrivelse af løsningen.
Avatar billede brasso Forsker
28. september 2017 - 14:37 #16
Det må da absolut være minimum at løsningen lægges op, så andre måske kan få gavn af den. Meningen er vel at vi hjælper hinande så godt vi kan. Noget for noget som man siger. :-)