Avatar billede Rikke.s.h Praktikant
13. november 2018 - 23:59 Der er 21 kommentarer

Bærbar til at spille

Hej
Har en datter som ønsker sig en bærbar hun både kan spille bl.a sims på og bruge i skolen, og den må ikke være for dyr maks 3000-4000 kr. Hvilke specifikationer skal den have for at være stærk nok til dette?

Mvh. Rikke
Avatar billede falster Ekspert
14. november 2018 - 00:34 #1
https://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/the-sims-4/12305

giver lidt om specs.

Kender ikke SIMS, men eksperter herinde med forstand på de dele vil sikkert sige, at til det budget får man ikke meget egentlig "gaming pc". Men mindre kan måske også gøre det i dette tilfælde.

Til skolearbejdet er der sikkert gode muligheder til prisen.

Håber at flere melder ind. Held og lykke :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2018 - 07:46 #2
hvis den skal kunne spille sims skal dne have grafikkort, og så lander vi på ca. 6000
Avatar billede Slater Ekspert
14. november 2018 - 09:27 #3
Desværre enig med sidwave. Hvis den skal kunne spille bare nogenlunde nyere 3D spil, så skal vi op i et GTX 1050 grafikkort, eller tilsvarende fra AMD, eller bedre.

En hurtig søgning på pricerunner.dk viser, at det absolut billigste med det koster 5500 kr.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2018 - 13:25 #4
Avatar billede Rikke.s.h Praktikant
14. november 2018 - 21:47 #5
Så en alm. Vil slet ikke kunne trække selvom der står gtx 650 burde være nok?
Avatar billede eurositi Ekspert
14. november 2018 - 22:27 #6
GTX 650 vil være et minimumskrav for overhovedet at kunne trække spillet. Dette grafikkort er dog fra 2012, så maskiner med dette kort vil formentlig også være meget gamle.

Nyere grafikkort som f.eks. GeForce MX150, som sidder i denne https://www.pricerunner.dk/pl/27-4600373/Baerbar/Acer-Aspire-5-A515-51G-52Q8-%28NX.GT0ED.007%29-15.6-Sammenlign-Priser ville også lige kunne trække de fleste spil, men igen ville spiloplevelsen være ringe. F.eks. ville du formentlig skulle skrue meget ned for grafiske detaljer og andre ting for at undgå, at spillet hakker.

Du kan se en sammenligning mellem GTX 650, MX150 og - det ift. gaming-grafikkort stadig relativt svage - GTX 1050 her: https://www.videocardbenchmark.net/compare/GeForce-MX150-vs-GeForce-GTX-1050-vs-GeForce-GTX-650/3789vs3596vs2155
... Så dette "svage" kort er stadig mere end dobbelt så godt som de to andre.

El-Giganten har denne gaming-bærbare, som er lidt billigere end Sidwaves forslag: https://www.elgiganten.dk/product/gaming/gaming-laptop/MSIGV628RC029/msi-gv62-8rc-029ne-15-6-barbar-gaming-computer

Men overvejelsen, du må gøre dig, er, hvor vigtigt det er for dig, at computeren kan bruges til lidt gaming. Hvis ikke det er vigtigt, kan du få en udmærket kontor/arbejds-PC inden for dit budget på 4000 kroner. Men hvis det er vigtigt, er der ingen vej uden om at afsætte mindst 6000 i budgettet - medmindre du har mod på at købe brugt. Brugtmarkedet kan være risikabelt, når det handler om bærbare, fordi det er svært (og dyrt) at udskifte enkelte dele, som er for svage eller i stykker.

Hvis du har stadig overvejer det, hjælper jeg (vi) gerne med at vurdere eventuelle tilbud, du finder. Generelt bør du gå efter en maskine med 8 gb RAM, SSD-harddisk og et dedikeret grafikkort på mindst 2 gb RAM. Siden https://www.videocardbenchmark.net kan bruges til at sammenligne flere forskellige grafikkort... Der er nemlig stor forskel på dem.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2018 - 22:39 #7
Jeg synes at man stiller lidt høje krav her. Sims kan jo ikke ligestilles med de spilkrav, som mange andre spil kræver. Der står jo i linket, at sims 4 kan køre på et geforce 6600, hvilket jo er et tussegammelt kort. Så et Geforce GTX er ikke minimum for at trække spillet. Det er det kort, som man anbefaler. Altså behøver man ikke et 1050 kort for at dette spil kan køre tilfredsstillende.
Sims har aldrig været et spil, som kræver ret meget af grafikkortet, i forhold til mange andre spil.
Så hvis prisen er vigtig og Sims 4 er det eneste spil der er krav om, at skulle kunne spilles på pc.en, ville jeg overhovedet ikke have nogen betænkeligheder ved at købe en pc som "kun" opfylder det anbefalede krav. Det vil garanteret også kunne køre rimeligt med et mindre grafikkort end GTX 650.
Det er ikke en hardcore gamer vi har her.
Avatar billede Slater Ekspert
14. november 2018 - 23:08 #8
#7: Jeg tror du misforstår. GTX 1050 er det mindste gaming-grafikkort du overhovedet kan få i dag.

Et 650 kan ikke fås i en ny computer, så skal man købe noget meget gammelt brugt. En ny laptop vil enten komme med 1050 eller noget bedre, eller den vil komme med et onboard grafikkort eller lignende, der ikke egner sig til spil overhovedet.

Ingen siger vi snakker om hardcore gaming, hvilket er grunden til at det absolut laveste man kan få fra den nuværende generation bliver anbefalet.
Avatar billede kurtba Ekspert
15. november 2018 - 23:56 #9
#8 jeg er ikke helt enig. I mine øjne er Sims 4 et spil, som ikke kræver ret meget, og derfor bør det også kunne spilles fint på pc.er uden at der behøver at være dedikeret grafikkort til stede.
Det er mange år siden, at jeg har haft installeret sims på en pc, så vidt jeg husker var det sims 2 hos min svigerdatter, og det var på en bærbar med et "skod" grafikkort, som ikke generelt kunne trække nogen spil, men sims 2 havde den ingen problemer med.
Når jeg så læser kravene til Sims 4, så opfatter jeg det således, at det stadig er et spil, som ikke kræver ret meget - bl.a. når man ser på minimum system requirements.
Man skal her også have for øje, at Sims 4 jo ikke er et spil, hvor der er brug for hurtig skærmopdatering på samme måde, som f.eks. et shooter spil og lign.
Nu gik jeg lige ind på Elgiganten og tog en tilfældig Lenovo 15,6" bærbar i den billige ende, 4.333 kr. https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE81DE00GTMX/lenovo-ideapad-330-15-6-barbar-computer-onyx-black
Den har indbygget grafikkort Intel UHD Graphics 620, som jo ikke gør, at den kan kaldes en gaming pc.
Så kigger man hos producenten af spillet Sims 4, EA, og ser at minimum grafikkort kun kræver 128 mb ram og at det understøtter pixel shader 3,0.
Det vil sige, at det kan køre på en pc, som er mere end 10 år gammel, selv om det ikke vil være optimalt, da det er minimum. Men det kan lade sig gøre.
Så kan man gå ind og se på benchmark af Intel UHD Graphics 620, hvor det bl.a. er testet i forhold til en masse spil.

https://www.notebookcheck.net/Intel-UHD-Graphics-620-GPU-Review-Benchmarks-and-Specs.239936.0.html
Der kan man se, at når det kommer til de krævende shooter spil og lign, så ser det ikke så godt ud, selv om mange af dem rent faktisk kan køre på den, men når man når ned til Sims 4, som er lidt før man når halvvejs ned på siden, så ser det faktisk helt godt ud, da det kan spilles helt op til ultra opløsning, selv om high opløsning nok ville være at foretrække. Men high opløsning er i mine øjne også en særdeles tilfredsstillende opløsning.
Mange spiller spil med bedre grafikkort på en noget mindre opløsning med tilfredsstillende resultat, når bare man ikke er hardcore gamer.
Så fordi det er en pige, og der skrives specifikt, at det er Sims 4 der skal spilles, så er jeg stadig overbevist om, at det ikke er en gaming pc, som hun har brug for, da Sims 4 slet ikke har de krav.
Umiddelbart vil jeg mene, at Sims 4 vil kunne spilles på de fleste bærbare på markedet, når bare man ikke vælger det absolut billigeste med dårlig cpu, meget lidt ram osv.
Avatar billede Slater Ekspert
16. november 2018 - 11:13 #10
#9: Efter min mening bør man aldrig se på minimum requirements, men på recommended. Minimum er som regel det absolut laveste krav for med nød og næppe at kunne køre spillet i laveste indstillinger og hakkende framerate.
Recommended requirements er et GTX 650 - og det er kun for basisspillet uden nogen udvidelser, som kræver mere, og de fleste Sims-spillere gerne vil have nogle af.

Jeg mener stadig det er en stor bjørnetjeneste at anbefale nogen en maskine med onboard-grafikkort til at spille 3D-spil. Og personligt vil jeg altid foretrække at spare lidt mere op og få noget ordentligt, frem for at spare og købe noget man vil ærgre sig over.
Avatar billede kurtba Ekspert
16. november 2018 - 23:35 #11
Heldigvis behøver vi ikke at være enige.
Jeg forholder mig udelukkende til hvad Rikke.s.h. spørger til. En pc til max 4000 kr, som kan spille Sims 4.
Det kan den, som jeg peger på uden problemer.
Vi vil jo alle gerne have noget, som er så godt som muligt, og personligt køber jeg også dyrere pc.er, men det er fordi jeg har andre behov.
Jeg rådgiver rigtig mange venner og bekendte om køb af pc, og ud fra disse behov har jeg mange gange kunnet anbefale dem pc.er i prisklassen 3.500 - 4.500 kr, da deres behov er anderledes end mine.
Dette onboard grafikkort er ikke highend, men det er heller ikke værdiløst i forhold til spil.
Se f.eks denne demo, hvor der spilles Counter Strike, som kræver ca. det dobbelte af grafikkortet, men stadig ikke noget som absolut kræver et highend grafikkort. På denne video spilles der med intel onboard grafikkortet. Jeg synes ikke, at det er ringe, selv om jeg ved, at det kan blive noget bedre. https://www.youtube.com/watch?v=x_yD4eLdkIc
Her kan man så se en demo med samme grafikkort og Sims 4
https://www.youtube.com/watch?v=CXrgJFUURQA
Er det ikke OK? Det kan Rikke.s.h. måske svare på.
I demoen skal man endda bemærke, at cpu.en er dårligere end den, som sidder i den pc, som jeg pegede på.
Endelig kan man her se flere eksempler på spil med Intel UHD Graphics 620
https://www.youtube.com/results?search_query=Intel+UHD+Graphics+620
Til en ikke hardcore gamer kan jeg simpelthen ikke se problemet, men heldigvis har vi lov til at være uenige.
Avatar billede Rikke.s.h Praktikant
18. november 2018 - 21:49 #12
#11 Jeg tænker de links du har lagt op ser fine ud. ift. det min datter skal bruge computeren til, vil jeg tro hun godt kan nøjes, da hun nok primært kommer til at bruge den til skolebrug og ikke som sådan gaming :)
Avatar billede Rikke.s.h Praktikant
18. november 2018 - 21:57 #13
Hun kan også finde på at spille minecraft, vil den være fin til det også, ved ikke meget om computere kan i godt høre 😅
Avatar billede kurtba Ekspert
18. november 2018 - 23:20 #14
Minecraft kræver heller ikke noget særligt af grafikkortet, så ingen problemer der.
Avatar billede Rikke.s.h Praktikant
19. november 2018 - 19:33 #15
Avatar billede kurtba Ekspert
19. november 2018 - 20:57 #16
Den ville jeg ikke vælge. Den har en cpu som ved benchmark er dårligere. Selv om grafikkortet umiddelbart ser bedre ud, så viser test, at det er dårligere til Sims 4, end den jeg pegede på og endelig har cpu "kun" 2 kerner, hvor den jeg pegede på har 4. Flere og flere programmer og spil er i stand til at udnytte, når der er flere kerner i en cpu.
Så det er svært at se nogen som helst grund til at give merpris for noget som faktisk giver Jer mindre. Hukommelse og lager er ens i de 2 pc.er.
Hvis I er villig til at gå op til prisen  på den fra Power, burde der kunne findes noget bedre. Jeg har ikke tid lige nu til at støve nettet af for bedre pc.er i den prisklasse, men der er nok andre, som kan byde ind.
Du kunne også lige forklare, hvorfor du lige faldt for den i Power i forhold til den, som jeg pegede på. Var der noget, som du syntes var bedre eller?
Avatar billede Rikke.s.h Praktikant
19. november 2018 - 21:40 #17
#16 glemte at skrive, at det var en jeg fandt i deres tilbudsavis, som kommer på bud i morgen til 3222kr, men hvis den er så meget dårligere tænker jeg, det bedre kan svare sig, at købe den du pegede på, håbede lige den var lige så god, skal vist have lært, hvad man præcis skal kigge efter 😄
Avatar billede kurtba Ekspert
19. november 2018 - 23:03 #18
Hvis I synes, at den pris er bedre, så køb den. Der er 1000 kr. at spare, og selv om den er dårligere, så kan jeg ikke se nogen hindringer for, at den kan det, som I har brug for. Det var ekstraprisen i forhold til ydelsen, jeg protesterede lidt imod.
Jeg tror ikke, at I vil kunne se forskel på grafikken i spil, da det ikke er altid, at man i virkeligheden kan se det, som teorien viser. I har heller ikke beskrevet noget af Jeres brug, som gør at I nødvendigvis har brug for 4 kerner i stedet for 2.
Nu nåede jeg lige at se lidt på andre modeller, og den jeg pegede på (det var tilfældigt at det blev den), kan jeg se, at man kan finde andre bærbare med faktisk samme indhold, men hvor de koster helt op til 6000 kr. Så den er vist et bedre tilbud, end jeg selv lige havde indset.
Men til prisen ser hp pc.en fornuftig ud.
Det skal dog sluttelig bemærkes - bare for at gøre dig mere forvirret :-)  - at den jeg pegede på, rent faktisk også er på tilbud, selv om man ikke kan se førprisen. Men den er med i den nye tilbudsavis fra Elgiganten som et Black Tag tilbud. Lenovoen har også et nyere indhold end HP.en. Der er i øvrigt 9 kunder som har anmeldt den hos Elgiganten og 8 giver topkarakter og 1 er utilfreds. Sidstnævnte er utilfreds fordi touchpad.en ikke er opdelt på samme måde som en anden pc han har haft.
Generelt er min mening i øvrigt, at Lenovo laver bedre bærbare pc.er en HP gør, men det er der nok mange meninger om. Så hvis I kan finde 1000 kr. ekstra og vil have en pc som er lidt mere fremme i skoene, så vælg Lenovoen.
Nu stopper jeg, inden jeg gør Jer helt rundtossede:-)
Avatar billede Rikke.s.h Praktikant
19. november 2018 - 23:38 #19
Jeg tror hun selv tænker Lenovoen :-)
Men da den er på bud hele ugen og lageret er på +100, (havde luret den også var på bud) ;-) venter vi lige og ser hvad der kommer af tilbud Black friday, så kan godt være der kommer lidt flere “dumme” spørgsmål 😄
Avatar billede kurtba Ekspert
20. november 2018 - 00:12 #20
Lyder fornuftigt.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
20. november 2018 - 07:46 #21
Måske du kan finde en god bærbar på black friday. Så jeg ville vente og se tiden an hvis det var mig.