Tænk dig om! Seks gode råd om marketing via Twitter og Facebook

Sammenkædningen af opstanden i Cairo og en ny forårskollektion var ikke smart markedsføring. Læs om tøjfirmaet, der var lidt for Twitter-smart og få gode råd om anvendelsen af Facebook og Twitter som marketing-værktøjer.

Artikel top billede

Det kan være en god idé at anvende en aktuel begivenhed som afsæt til at få sit markedsbudskab frem.

Forårskollektion bringer millioner på gaden i Cairo?

Det kan dog også gå helt galt. Det gjorde det for tøjbutikken Kenneth Cole, der tænkte, at en kæk kommentar med reference til begivenhederne i Ægypten kunne booste interessen for Kenneth Coles kommende forårskollektion.

"Millioner er i oprør i #Cairo. Rygtet er, at de har hørt, at vores nye forårskollektion nu er online på http://bit.ly/KCairo"
Sådan lød det i torsdags på Kenneth Coles Twitter-feed.

Der gik dog ikke lang tid, før den tweet var fjernet, og en ny tweet undskyldte:

"Re Egypt tweet: Det var ikke meningen at lave grin med en alvorlig situation. Vi forstår de ømtålelige omstændigheder i dette historiske øjeblik -KC" 

Kenneth Cole-twitteren har øjensynligt tænkt, at det var en god ide at hægte sig på Ægypten-situationen, der toppede Twitter top-10 listen sidste uge.

Tænk dig om

Til forskel fra traditionelle reklamekampagner, der ofte er en længere proces at komme igennem med planlægning, skrivning og lay-out af brochurer og andet materiale, er Twitter-beskeder og Facebook-opdateringer øjeblikkelige.

En uigennemtænkt idé kan i løbet af få sekunder blive transmitteret ud til hele verden. Derfor er det en god idé at tænke dig om en ekstra gang, inden du opdaterer din virksomheds Facebook eller Twitter.

Lidt af spontaniteten ryger selvfølgelig, men det er bedre, end at du støder potentielle kunder væk med uigennemtænkte vittigheder.

Medmindre du tror på, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale.

Amerikanske PC World har skrevet seks gode råd om Twitter-brug. Se boks øverst til højre.
 
Nogle af rådene er måske lidt for politisk korrekte. Eksempelvis kan en frisk stil med bandeord og lettere grænseoverskridende emner være med til at positionere din virksomhed som en med kant. Et godt eksempel er Benetton.

Det er dog vigtigt, at stilen afspejler det image, som du ønsker, at din virksomhed skal have.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension