Sådan giver du Office et personligt udseende

Det er nemt at tilpasse alle Office-programmer, så de passer perfekt til dine arbejdsprocesser. Se her hvordan du gør.

Artikel top billede

Sådan giver du Office et personligt udseende

De færreste er sikkert klar over, at man kan tilpasse Båndet i alle programmerne i Office 2010 - og at det rent faktisk er utroligt nemt at gøre det.

Det kan gøres direkte fra programindstillingerne i de enkelte programmer, og du behøver hverken at kunne skrive makroer eller vide en masse om Microsoft Office for at kunne gøre det.

Lad Office understøtte dine arbejdsprocesser

Men hvad kan du så bruge det til? Jo, selvfølgelig kan du flytte lidt rundt på funktioner og faner i Båndet, hvis rækkefølgen og placeringen ikke lige passer dig.

Så hvis du synes, at en funktionsgruppe hører til et andet sted på en fane, eller at knapperne kommer i en forkert rækkefølge i forhold til, hvad du mener er rigtigt, kan du flytte dem rundt på fanen eller til en anden fane.

Men spørger du os, er den største styrke ved at kunne tilpasse Båndet, at du kan bygge dine egne faner, der understøtter dine egne arbejdsprocesser.

På den måde kan du samle knapper til funktioner, der måske ligger på hver sin fane i Båndet - og du kan arrangere dem, i den rækkefølge du skal bruge dem i. 

Dermed er du sikker på, at du altid udfører arbejdsprocessen på samme måde.

Se på næste side, hvordan du gør.

Sådan gør du

Sådan tilpasser du Båndet

Du tilpasser Båndet ved hjælp af programindstillingerne i de enkelte programmer i Microsoft Office.
 
1. Åbn programindstillingerne
Klik på Filer-knappen | Indstillinger. Så åbnes Programindstillinger-dialogboksen. Klik på Tilpas båndet i navigationsrudens til venstre i dialogboksen. Så åbnes Tilpas Båndet-værktøjet i ruden til højre.

2. Indsæt en ny fane

Markér den fane i Tilpas båndet-listen til højre, du vil indsætte en ny fane efter og klik på Ny fane-knappen lige under listen. Markér derefter den nye fane og klik på Omdøb-knappen og giv den nye fane et sigende navn.

3. Opret en ny gruppe

Som standard oprettes der automatisk en ny gruppe på hver ny fane, du opretter. Du kan indsætte flere grupper ved at klikke på Ny gruppe-knappen. Omdøb gruppen ved at markere den og klikke på Omdøb-knappen, vælg et ikon til gruppen og giv den  et beskrivende navn.

4. Vælg funktioner

Når du skal føje nye funktioner til grupperne på din fane, vælger du først Alle faner i Vælg kommandoer fra-feltet øverst til venstre. Så vises kommandoerne fra de eksisterende faner, så du kan klikke dig frem til den funktion, du vil føje til din fane.

5. Tilføj funktioner

Når du har markeret den funktion, du ønsker at føje til din egen fane, klikker du på Tilføj-knappen. Så placeres funktionen i den gruppe og efter den funktion, du har markeret i Tilpas båndet-listen. Du kan fjerne en funktion igen ved klikke på Fjern-knappen.

6. Se resultatet med det samme

Når du har føjet alle de grupper og funktioner til din fane, som du har brug for, kan du se hvordan den tager sig ud i Båndet ved at klikke på OK-knappen. Efter et kort øjeblik opdateres Båndet med din nye fane yderst til højre eller hvor du nu har valgt at placere den.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly