Tjek om din net-strategi passer med din målgruppe

Unges e-handel via mobiltelefonen boomer, og der foretages flere køb for færre penge. Se her, om din e-handelsstrategi passer med den danske befolknings e-handelsadfærd.

Artikel top billede

Du kan måske få flere til at trykke på købsknappen, hvis du tilpasser din webshop efter den seneste e-handelsanalyse.

Omkring 80 procent af danskere e-handler én-fire gange om måneden. Resten er storshoppere med fem eller flere køb via nettet. Samtidig boomer nethandel via mobiltelefonen blandt de unge under 25 år.

Den slags oplysninger kan man læse ud af den seneste Dansk e-handelsanalyse fra analysevirksomheden Epinion (pdf).

Mere end fordobling af mobil e-handel

Analysen dækker første kvartal af 2011 og viser blandt andet, at mobil e-handel er mere end fordoblet i forhold til første kvartal 2010.

10 procent havde brugt mobiltelefonen til at foretage et køb på nettet inden for en måned, viser tallene for 2011.

Det er 2,5 gange så mange i forhold til 1. kvartal af 2010, da kun 4 procent havde brugt en mobiltelefon.

Det er især de yngre grupper, der bruger mobiltelefonen mere. Knap hver fjerde, 23 procent, af de unge under 25 år har brugt mobiltelefonen til e-handel i årets første kvartal. I mellemgruppen 25-50 år er det hver syvende, 14 procent, der handlede med mobilen.

Er man over 50 år, er der ikke den store tilbøjelighed til at handle på nettet via mobiltelefonen. Kun 4 procent har prøvet det.

Tilret din markedsstrategi

Er din primære målgruppe de ældre, er det altså ikke den mobile købsoplevelse, du skal bruge dit krudt på, mens du med fordel kan begynde at optimere den mobile købsoplevelse, hvis din målgruppe er de unge.

Den mest nævnte begrundelse for ikke at anvende mobiltelefonen er, at det er nemmere at handle fra en pc.

Måske kan du indfange nogle af de 40 procent, der nævner det som begrundelse, hvis du kan gøre den mobile købsoplevelse bedre for din webshop?

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S