Sådan undgår du at ende i en fatal e-mail krig

Uheldige mail-udvekslinger kan føre til fornærmelser og skabe intern krig i virksomheder.

Artikel top billede

Vi har nok alle prøvet at komme til at udtrykke os forkert i en mail, eller har modtaget en mail, som vi ikke helt har vidst, hvordan skulle fortolkes.

Risikoen for misforståelse øges ikke mindst i dag, hvor vi skal svare på flere og flere mails.

Det er måske årsagen til, at vi ofte modtager ultra-korte mails, der tit afsluttes med den næsten undskyldende standard-signatur: "Sent from my iPhone."

Og netop de korte mails kan føre til store konflikter i virksomheder. Ikke mindst når kommunikationen sker på tværs af forskellige kulturer, fortæller Jakob Lauring, der er professor ved Institut for Ledelse på Aarhus Universitet.

Han har undersøgt e-mailkulturen i Vestas, Novo Nordisk og en række andre store danske virksomheder.

Mail-konflikter fører til opsigelser

Her har han opdaget, at selv mindre sproglige misforståelser i vores mail-korrespondancer kan sende virksomhederne ud i borgerkrigsligende tilstande de forskellige afdelinger imellem.

Ofte sker det, når der kommunikeres på tværs af forskellige kulturer.

Jakob Lauring forklarer, at danskerne har vænnet sig til at sende meget korte mails, mens det kan opfattes som udtryk for mangel på interesse eller direkte fornærmende adfærd i eksempelvis en indisk arbejdskultur, hvor det ikke er ualmindeligt at sende mails på op til fem sider til hinanden.

"Sådan en konflikt kan munde ud i en decideret e-mail war, hvor konflikten eskalerer til et niveau, hvor medarbejderne begynder at inddrage deres respektive chefer i mail-konflikten. Det er eksempler på, at det har ført til uvenskab og så store konflikter, at nøglemedarbejdere har sagt deres job op," siger han.

Ifølge Jakob Lauring er det dog heldigvis muligt at undgå at ende i en eskalerende mail-krig, hvis du følger en række gode råd.

Her er fem gode råd til at undgå krigen

Hvis du vil undgå misforståelser og mail-konflikter, kan du ved at følge disse fem råd gøre dit til at undgå det. 

1. Vis oprigtig interesse

Har en kollega skrevet en lang mail, kan det være enormt demotiverende, hvis du blot svarer "okay", "fint" eller måske slet ikke svarer.

Jakob Lauring forklarer, at hvad der i din bevidsthed måske bliver opfattet som en helt almindelig kort mail, kan af andre blive opfattet som en helt ualmindelig kort og afvisende mail.

"Selv om du gerne vil gøre det kort, bliver du også nødt til at bruge nogle få ord på at tilkendegive en vis interesse og gøre opmærksom på, at du har læst mailen," siger Jakob Lauring. 

2. Har du ikke tid til at læse, så giv en kvittering 

Det er ikke sikkert, at du har tid til at læse en fem sider lang mail med det samme. 

Men det er ikke god stil at sylte mailen i længere tid, mener Jakob Lauring. 

"Når du ikke svarer, efterlader du afsenderen i en meget usikker venteposition. Derfor er det en god idé at sende en kvittering, hvor du skriver 'tak for din mail. Jeg har ikke tid til at svare dig nu, men vender tilbage senere'," siger han 

3. Du ved det jo godt: Pas på med ironi og sarkasme
Vi har ikke alle samme sans for humor.

Det er du ganske sikkert allerede bevidst om, men nogle gange glemmer vi det alligevel i kampens hede.   

Og det kan især skabe problemer at bruge humor, når vi
kommunikerer med kolleger og forretningsforbindelser i andre lande. 

Ifølge Jakob Lauring er især danskere glade for at bruge ironi og sarkasme, når de sender mails, og det er en hyppig årsag til konflikter. Derfor mener han også, at flere virksomheder bør vedtage nogle retningslinjer for, hvordan medarbejderne skal tiltale hinanden i deres mail-korrespondancer. 

4. En smiley kan gøre en forskel

Når ironi og sarkasme bliver fejlfortolket, skyldes det blandt andet, at vi ikke kan se hinandens kropsprog. 

Men fraværet af kropsproget kan også betyde, at det virker ekstra kraftigt, når vi kommer med kritik af hinandens arbejde. 

"Det er helt naturligt for danskerne at forholde sig kritisk til både deres eget og deres kollegers arbejde. Men hvad der i Danmark er helt almindelig kritisk feedback, vil en inder eller kineser måske opfatte som noget, der ligner en skriftlig advarsel," siger Jakob Lauring.

Det kan lyde ufatteligt banalt, men ifølge Lauring kan noget så simpelt som en smiley være med til at understrege, at en kritisk bemærkning er sendt i den bedste mening, eller at en munter bemærkning ikke skal tages alt for alvorligt. 

5. Mød hinanden face-to-face

Nedskæringer som følge af den økonomiske krise har betydet, at mange virksomheder har skåret i deres rejsebudgetter.

Konsekvensen er, at vi sjældnere får mulighed for at møde kolleger og forretningsforbindelser i andre lande. 

Og det har ifølge Jakob Lauring betydet et stigende antal af denne type e-mail-relaterede konflikter. 

Han forklarer, at hvis vi skal undgå konflikter, betyder det utroligt meget, at vi har mulighed for at lære hinanden at kende og forstå hinandens udtryksformer.

Derfor er det en kæmpe fordel, hvis vi kan skabe plads i budgettet til en rejse. Eller måske få skabt plads i kalenderen til et møde, hvis vi i en anden anledning er på samme breddegrader som vores kollegaer og forretningsforbindelser i fjerne egne.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job