Bannerreklamer har positiv indflydelse

Hvis du helt ignorerer bannerreklamerne på nettet, så er det okay, da du alligevel får en positiv opfattelse af produktet, siger ny research.

Selv om de fleste helt ignorerer bannerreklamerne på diverse websites, så efterlader de alligevel et godt indtryk. Det fastslår juni-nummeret af det amerikanske forbrugertidsskrift "Journal of Consumer Research".

Den nye research slår fast, at man ved at se en bannerreklame gentagende gange får en positiv opfattelse af produktet, også selv om man ikke klikker på reklamen.

Det viser sig dog også, at en kritisk genovervejelse kan få den positive vurdering til at forsvinde fuldstændigt.

Den nye research er baseret på et forsøg, hvor en gruppe studerende blev sat til at læse et essay fordelt på flere websider med den forudsætning, at de bagefter ville blive spurgt om indholdet. I stedet blev de spurgt om bannerreklamerne for et fiktivt produkt opfundet til lejligheden. De forskellige grupper af studerende i testen blev udsat for reklameringen et varierende antal gange.

De studerende blev derefter delt i grupper, der skulle give henholdsvis positive og negative indtryk af det fiktive produkt.

De positive studerende svarede med stigende begejstring jo flere bannerreklamer for produktet, de havde været udsat for.

Blandt kritikerne havde antallet af gange, de havde set bannerreklamen, derimod ingen indflydelse på deres holdning.

Der er dog også dårligt nyt for sælgere af bannerreklamerne. Undersøgelsen viste nemlig også, at den positive oplevelse forsvinder med det samme, hvis den drages i tvivl. Også selv om argumentet for tvivlen er helt forkert.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis