Bannerreklamer har positiv indflydelse

Hvis du helt ignorerer bannerreklamerne på nettet, så er det okay, da du alligevel får en positiv opfattelse af produktet, siger ny research.

Selv om de fleste helt ignorerer bannerreklamerne på diverse websites, så efterlader de alligevel et godt indtryk. Det fastslår juni-nummeret af det amerikanske forbrugertidsskrift "Journal of Consumer Research".

Den nye research slår fast, at man ved at se en bannerreklame gentagende gange får en positiv opfattelse af produktet, også selv om man ikke klikker på reklamen.

Det viser sig dog også, at en kritisk genovervejelse kan få den positive vurdering til at forsvinde fuldstændigt.

Den nye research er baseret på et forsøg, hvor en gruppe studerende blev sat til at læse et essay fordelt på flere websider med den forudsætning, at de bagefter ville blive spurgt om indholdet. I stedet blev de spurgt om bannerreklamerne for et fiktivt produkt opfundet til lejligheden. De forskellige grupper af studerende i testen blev udsat for reklameringen et varierende antal gange.

De studerende blev derefter delt i grupper, der skulle give henholdsvis positive og negative indtryk af det fiktive produkt.

De positive studerende svarede med stigende begejstring jo flere bannerreklamer for produktet, de havde været udsat for.

Blandt kritikerne havde antallet af gange, de havde set bannerreklamen, derimod ingen indflydelse på deres holdning.

Der er dog også dårligt nyt for sælgere af bannerreklamerne. Undersøgelsen viste nemlig også, at den positive oplevelse forsvinder med det samme, hvis den drages i tvivl. Også selv om argumentet for tvivlen er helt forkert.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

    Sydjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly