I denne artikelserie beskæftiger vi os med den nye Wireless Application Protocol (WAP). Den nye teknologi gør det muligt at anvende Nettet fra små platforme som håndholdte computere og mobiltelefoner. Den første artikel i vores serie beskrev det tekniske grundlag for WAP-systemet. I den anden artikel gik vi tæt på dokumentsproget Wireless Markup Language (WML), der kan sammenlignes med HTML. Denne artikel handler om formularer i WML og script-sproget WMLScript, der gør det muligt at tilføje dynamik og interaktivitet til WAP-applikationer. Sproget er på mange punkter næsten identisk med ECMAscript (JavaScript).
Tekstfelter
WAP understøtter mange formular-elementer, som også kendes fra HTML. Formularen er en af de vigtigste forudsætninger for interaktivitet - her kan brugeren indtaste informationer, der behandles af applikationen. Den er ikke den eneste metode, hvormed man kan overgive værdier til programmer på serveren - en link-henvisning kan også indeholde variabler - men formularen tillader brugeren at udfylde felter med alfanumeriske værdier.
Følgende felttyper understøttes i WML:
Input - Et simpelt tekstfelt, der både accepterer tal og bogstaver.
Select - En rulleliste, hvor brugeren kan vælge et eller flere elementer (options).
Nedenfor ses et eksempel på et dokument, hvor brugeren opfordres til at indtaste et søgeord, der sendes til en ASP-fil på serveren:
Bemærk, at variabler i WML altid indledes med dollartegnet ($). Hvis variablen kan indeholde mellemrum, skal den yderligere indkapsles i paranteser.
Interaktivitet
Den nuværende version af WAP-teknologien kan sammenlignes med den første version af World Wide Web - antallet af elementer og koder er begrænset, og der hersker ikke store variationsmuligheder. Men på et punkt adskiller WAP sig fra det tidlige WWW; systemet er allerede udstyret med et mægtigt scriptsprog, Wireless Markup Language Script (WMLScript), der kan bruges til at udvikle meget komplekse, interaktive applikationer. Den nødvendige fortolker er allerede installeret i alle WAP 1.1-telefoner.
WMLScript er baseret på JavaScript, hvilket betyder at sproget er let at lære, hvis man allerede har arbejdet med web-udvikling. Men hvad kan man så gøre med WMLScript? Her er nogle af mulighederne:
- Validering af indtastet tekst i formularfelter, hvor brugeren f.eks. gøres opmærksom på, hvis det indtastede tlf-nr. indeholder for få eller for mange tal.
- Generering af dialogvinduer og beskeder lokalt på mobiltelefonen.
- Aktivere de indbyggede funktioner i mobiltelefonen.
Mange af de funktioner, som kan skrives i WMLScript - f.eks. validering af formularfelter - kan også kaldes på server-siden, hvorefter svaret returneres til mobiltelefonen. I den konkrete situation må man afveje, om det er bedst at afvikle hele programlogikken på klienten eller på serveren.
Statistiske WML-sider gemmes med endelsen .wml. I modsætning til HTML-dokumenter kan de ikke indeholde script-kode. Alle funktioner skal i stedet kaldes fra en ekstern fil med endelsen .wmls.
En funktion i WMLScript, der returnerer et tilfældigt tal, kan f.eks. have følgende form:
extern function hentTal() {
var x = Lang.random(100);
WMLBrowser.setVar("RESULTAT", x);
WMLBrowser.go("side.wml#resultat");
}
Den næste artikel i vores WAP-serie giver et overblik over de udviklingsværktøjer og gateways, som findes til WML og WMLScript.