Vi drukner alligevel ikke i information

Vi blev advaret om, at intertettet ville kvæle os i en overflod af information. Men druknedøden udeblev. Redningen var links og metadata, som vil fortsætte med at ændre nettets natur og påvirkning på samfundet. Det kom frem på New Media Days i København i dag.

Normalt bliver rod og kaos ikke fremhævet som en positiv ting. Men det er det på nettet.

Det var en af pointerne, da en af de skarpere internet-iagttagere. professor David Weinberger, i dag besøgte messen New Media Days i København.

David Weinberger er medforfatter til kultbogen "The Cluetrain Manifesto", der meget tidligt satte ord på internettets demokratiserende påvirkning. En påvirkning, der især ramte handel og kommunikation. En af forfatternes pointer var, at internettet har gjort handel til samtaler, som virksomheder er nødt til at tage del i.

Med andre ord beskrev Weinberger og hans medforfattere web 2.0, inden begrebet egentlig var født.

I København i dag satte han endnu en streg under, hvorfor internettet stadig vender vores verden på hovedet. Ikke mindst på grund af "links" og "metadata" (data om data, red).

"I 90'erne blev vi advaret om, at vi ville blive overvældet af information. At vi ville drukne i information. I realiteten kom der meget mere information, end vi frygtede, men vi druknede ikke".

"Løsningen på den overvældende information var metadata. Derfor er ændringen i metadatas natur interessant at kigge på," siger David Weinberger.

At både data og metadata er blevet digitaliseret, har givet os overblik:

"Kludder ude i virkeligheden betyder, at vi ikke kan finde noget, men på nettet er rod en god ting. For når alle har fri adgang til at linke på kryds og tværs til indhold på nettet, så er det med til at styrke informationer om indholdet. Det skaber metadata," siger David Weinberger.

"I en avis er data og metadata adskilt. Der er tydelige skel mellem metadata som journalistens underskrift og selve data i artiklerne. Men online smelter de to ting sammen. Der bliver metadata noget du ved. Og data er det, du vil vide. Hvis begge dele kan bruges til at finde informationer, så er vi som race blevet klogere," mener Weinberger.

Han understreger sin pointe med at henvise til Wikipedia. Wikipedias direkte konkurrent, det traditionsrige Britannica, har artikler med hundredetusindevis af ord om hvert opslagsord. Hos Wikipedia er artiklerne normalt 6000 ord. Men forskellen ligger i, at næsten samtlige ord eller sætninger er aktive links hos Wikipedia. Det er metadata, og det er Wikipedias styrke.

"Det er links, der betyder noget! Forbindelser betyder noget."

Kontrol er umuligt

Weinberger fortsatte også sine betragtninger fra Cluetrain Manifesto om brugernes magt, som virksomheder bliver nødt til at forholde sig til.

"Vores samfund er ofte styret af begrænsninger. Fra tidernes morgen har virksomheder været en slags fort. Altså et lukket sted, som var det eneste sted, man kunne få information om produktet. Nu netværker kunderne, og hvis du vil vide noget om firmaet, så er det bedste sted at spørge hos andre kunder. I dag er virksomheder ofte det værste sted at spørger om information om dem selv," siger David Weinberger.

I takt med at forbrugerne får mere og mere information, så bliver det svært at styre omverdenens opfattelse og omtale af sin virksomhed.

"Kontrol er ikke skalerbart! Man kan ikke kontrollere alt i vores samfund. Det kan godt lade sig gøre at kontrollere store folkemasser. Det er diktaturer et eksempel på. Men de er også et eksempel på, at detkun kan ske med meget store ofre - for eksempel menneskeliv. På samme måde kan man godt prøve at kontrollere sit information om sit firma. Man sagsøge sine brugere, hvilket i nogle tilfælde giver succes. Men du bringer det kæmpe offer, at du går glip af de potentielle goder, der ligger i brugerskabt indhold," mener David Weinberger.

Der er mere information om David Weinbergers nyeste bog her.

New Media Days er konferencen for den danske medieverden. På messen er det primært danske og internationale pioner-virksomhederne, der letter på sløret for, hvordan de har forstået at bruge internettet og mobilplatforme til at skabe nye markeder og produkter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere