54.000 kroner for to dages mobil-brug

En dansker modtog en regning på 54.487 kroner, fordi telefonen slog over på et andet netværk i Sverige. Teleankenævnet har nu afgjort, at forbruget skal afregnes til dansk pris, da teleselskabet ikke informerede kunden ordentligt.

Det kan blive en dyr fornøjelse at bruge sin telefon til dataoverførsel i udlandet, hvis man ikke er opmærksom på hvilket net, mobiltelefonen bruger. Det måtte en dansk studerende sande, da teleselskabet 3 præsenterede ham for en mobilregning på 54.487 kroner.

Forbrugeren skulle studere i Stockholm og oprettede derfor et abonnement hos 3, hvor prisen for brug af mobiltelefonen var ens, uanset om han brugte den i Danmark eller Sverige. Få måneder senere blev abonnementet spærret af teleselskabet, da regningen havde hobet sig op på 54.487 kroner. Knap 54.000 kroner var blevet brugt i løbet af blot to dage.

Kunden klagede herefter til 3, som fastholdt regningens beløb, da de mente, at de allerede havde informeret ham om, at det er eget ansvar at holde øje med, om mobilen skifter netværk og roamer til et andet udenlandsk af slagsen.

»Denne sag viser med al tydelighed, at regningen kan blive uhyre høj, når mobilen roamer, det vil sige bruger et udenlandsk teleselskab til at ringe hjem. Bare en tur op af Strandvejen kan blive en dyr fornøjelse, hvis telefonen hopper på svensk netværk. Derfor er det vigtigt, at man i mobiltelefonens display holder øje med netværket«, siger Forbrugerrådets jurist, Anette Høyrup, i en pressemeddelelse.

Sagen er nu blevet behandlet af Teleankenævnet, som har valgt at give forbrugeren delvis medhold. Det betyder, at mobilforbruget skal betales, men til dansk pris i stedet for de 54.487 kroner. Teleankenævnets begrundelse er, at regningens størrelse er helt urimelig stor, og at selskabet burde have oplyst forbrugeren om udenlandspriser og roaming, da han kontaktede dem og ikke kun henvise til abonnementsvilkårene.

»I den konkrete sag var beløbet så ekstremt højt, at teleselskabet blev ansvarlig for, at de ikke har givet tilstrækkelig klar information om, at forbrugeren kunne risikere, at telefonen hoppede på et andet net. Hvis der er nogen som helst tvivl om prisen, inden man rejser ud, skal man sørge for at få informationen klar og tydeligt på skrift. Så risikerer man ikke at få enorme regninger som denne«, siger Anette Høyrup.

Afgørelsen understreger, at teleselskabet skal give grundig skriftlig information, når telefonregningen potentielt kan blive meget høj.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S