Falsk Facebook-klon vinder pris

Social networking bliver sat på vrangen på satire-sitet Fakefriends.me.

Fakefriends.me er udnævnt til vinder af en ny europæisk privatlivs-pris.

Sitet er et forsøg på at gøre opmærksom på de privatlivs-mæssige udfordringer, som Facebook og dets fæller påfører verdens internetbefolkning.

Det er de to rettighedsorganisationer AEDH (European Association for the Defense of Human rights) and EDRi (European Digital Rights), der har kåret FakeFriends som vinder af privatlivs-prisen. Prisen har et godt formelt navn, nemlig European Civil Society Data Protection Award (ECSDPA).

Fakefriends gik i luften i juli sidste år og er efter egne oplysninger det første falske sociale netværk på nettet.

For en tilfældigt besøgende kan sitet virke temmelig underligt, for at sige det mildt. Fakefriends omtales af prisuddelerne som et "kunstprojekt".

”Det har intet andet formål end at påføre den gennemsnitlige netbruger en smule ubehag over den alt for udbredte praksis med at udspionere alt og alle på nettet. Man kan forestille sig, hvad der foregår i hovedet på brugere af søgemaskiner, når de pludselig konfronteres med falsk information, der matcher deres søgning,” hedder det i begrundelsen for prisen.

Prisen består ud over æren af en uges træning i lobby-virksomhed (!) i Bruxelles samt dækning af rejseomkostninger og hotelophold i EU-bureaukratiets hovedstad.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil