Mail koster danske virksomheder en halv milliard

Danske virksomheder mister årligt næsten en halv milliard kroner, fordi de har problemer med mailboksen. Det viser en ny undersøgelse fra EMC.

Danske virksomheder mister årligt næsten en halv milliard kroner, fordi de bruger deres mail forkert. Det viser en ny undersøgelse fra EMC, der er verdens førende leverandør af løsninger til håndtering og lagring af information.

De ansatte kæmper en daglig kamp mod overfyldte indbakker, uoverskuelige mailsystemer og manglende arkivering og systematisering af de manglende millioner mails.

34 procent af de ansatte har jævnligt problemer med en overfyldt indbakke. De løser problemet ved at slette vilkårlige mails med blandt andet vedhæftede filer, viser undersøgelsen.

»Oprydningsarbejdet tager tid og fokus fra det almindelige arbejde, som man skal passe. Desuden er det farligt, hvis man sletter mails med vigtige vedhæftninger. For eksempel hvis der skulle opstå en tvist mellem brugeren og kunder eller leverandører. Eller som dokumentation,« siger direktør i EMC Danmark, Kurt Bager, til ComON.

Mere end halvdelen af de medarbejdere, der plages af overfyldte indbakker, bruger mere end tre timer om året på at rydde op i den elektroniske postkasse. For virksomhederne koster det effektivitetsforringelser i omegnen af en halv milliard kroner, fortæller EMC Danmark.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S