FDIH kritiserer undersøgelse af dansk nethandel

En ny undersøgelse fra E-handelsfonden konkluderer, at kun et fåtal af de 4-5.000 danske netbutikker overholder lovgivningen. Men FDIH kritiserer, at undersøgelsen hverken er dækkende eller repræsentativ for dansk e-handel.

Forbrugerne bør passe på med at handle på nettet. Det er konklusionen efter en ny undersøgelse, som viser, at kun et fåtal af de 4-5.000 danske netbutikker følger e-handelslovgivningen til punkt og prikke.

Ifølge E-handelsfonden, som har gennemført undersøgelsen, er der især problemer med netbutikkernes aftaleindgåelse, persondatapolitikken samt reklamations- og fortrydelsesretten.

»Det er dybt beklageligt, at så mange netbutikker ikke efterlever lovgivningen. Konsekvensen er, at forbrugertilliden daler, og at det i højere grad bliver mistillid end tillid, som kommer til at dominere den danske e-handelsudvikling. Det er desuden ærgerligt for de netbutikker, som anstrenger sig for at følge lovgivningen, at deres indsats bliver undergravet af netbutikker, som vælger ikke følger loven,« siger Hans Henrik Højbjerg, formand for E-handelsfonden.

Men netbutikkernes brancheforening FDIH (Forening for Dansk Internet Handel) mener, at undersøgelsen giver et forkert billede af situationen. Gert Birnbacher, der er talsmand for FDIH, kritiserer også DR's forbrugermagasin Kontant, som tirsdag bragte flere indslag med forbrugere, som følte sig snydt af netbutikker.

»Udsendelsen gav et fortegnet billede af situationen. Både de to konkrete forbrugerklager og E-handelsfondens undersøgelse kan ikke bruges til at dokumentere udsendelsens konklusion: At man skal passe på med at handle på nettet i dag,« siger Gert Birnbacher.

Han henviser til, at de to konkrete klager var sager om forudbetaling af varer, hvor varen ikke dukkede op. Denne problemstilling er ifølge FDIH på retur, fordi butikkerne først trækker pengene når varen leveres.

»E-handelsfondens såkaldte undersøgelse fremstod som om det var en temperaturmåling på dansk e-handel. Resultatet af 'undersøgelsen' blev summeret op med en udtalelse om, at forbrugeren skulle passe på. Fordi der var problemer både hos velrenommerede firmaer og hos mindre virksomheder. Det er stærkt beklageligt. For det første er undersøgelsen på ingen måde dækkende eller repræsentativ for dansk e-handel. For det andet er der ikke noget, der tyder på at store velrenommerede firmaer har problemer med mange kundeklager. Derfor er konklusionen både udokumenteret og misvisende,« siger Gert Birnbacher.

Hos E-handelsfonden fastholder erhvervsjurist Martin Borgen, at lovgivningens kompleksitet ikke fritager netbutikkerne for ansvaret for at have en lovlig e-handelsløsning.

»Selvom lovgivningen på nogle områder er så kompleks og uigennemskuelig, at man skal være jurist med speciale i e-handel, hvis man skal kunne efterleve lovgivningen til fulde, så kan netbutikkerne ikke skyde skylden på lovgivningen. Det er alene netbutikkerne, som har ansvaret for lovligheden på deres e-handelsløsning,« siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere