Når man lejer en dvd-film har man normalt fuld kontrol over filmen - men ikke i fremtiden, hvis det står til IBM.
Firmaet har nemlig søgt patent på en løsning, der populært sagt kan "fryse" seerens afspiller, afbryde filmen - og vise reklamer to til tre gange undervejs i filmen.
Den mulighed skal åbne op for flere lejeaftaler. For eksempel skal det være muligt at leje filmen for et nedsat beløb, hvis man vil finde sig i reklamerne.
De "uundgåelige" reklamer falder på et tørt sted i branchen, der har brug for nye indtægtskilder. Tiltaget kan også betyde, at mange smalle nichefilm endelig finder vej til dvd'er, fordi tvangs-reklamerne giver det økonomiske incitament til at re-lancere filmene.
Den tekniske løsning kræver internetforbindelse, så systemet kan tjekke, hvilken abonnementsform seeren har valgt, så man skal ikke forvente at se tvangs-reklame-funktionen i almindelige dvd'er men nærmere i næste generationsskiver som HD DVD.