Artikel top billede

Apple smider en bombe i App Store

Danske Riidr er hårdt ramt af Apples nye forbud mod salg af indhold i applikationer.

Som ComON kunne fortælle tidligere i dag, har Apple afvist at tage Sonys Reader-applikation med i sin App Store. Begrundelsen er, at det ikke længere er tilladt at sælge indhold inde i applikationer undtagen hvis man bruger Apples eget betalingssystem, og det er angiveligt heller ikke tilladt at hente indhold der er købt uden for App Store ind i applikationer. Det rammer Sony, som ville sælge e-bøger fra Sony Reader Store i sin iPhone applikation.

Men Sony er ikke de eneste, som bliver ramt af de nye stramme regler i App Store. Danske iværksætter-virksomhed har sat sig for at skabe fremtidens e-boghandel med applikationer til iPhone, iPad og andre mobile enheder. Bøgerne købes i Riidrs marked på nettet og hentes automatisk ned i læseprogrammet.

Christoffer Rasmussen fra Riidr fortæller at Apple har afvist to nye versioner af Riidrs app til iPhone og iPad, fordi den bruger et andet system end Apples eget In App Purchase API til at købe indhold. Samtidig har Riidr fået indtil den 30. juni til at rette sin eksisterende applikation, ellers vil den blive fjernet fra App Store.

I brevet til Riidr skriver Apple blandt andet:

”We have completed the review of your app but cannot post this version to the App Store because it uses a purchasing system other than In App Purchase to purchase content for the application, which is not in compliance with the App Store Review Guidelines.”

Der henvises til et konkret punkt i retningslinierne for applikationer, hvor det fremgår at Apple vil afvise alle applikationer som ikke bruger In App.

”Apps utilizing a system other than the In App Purchase API (IAP) to purchase content, functionality, or services in an app will be rejected,” skriver firmaet.

Der er tale om en meget betydelig stramning af reglerne for applikationer som kan få meget store konsekvenser for App Store.

I øjeblikket får Apple 30 procent af prisen for alle apps, der sælges i App Store, men Apple tjener ikke på det indhold der sælges inde i applikationerne – undtagen hvis de bruger In App Purchase, og dermed kører over Apples eget betalingssystem. Så beholder Apple igen 30 procent af prisen.

”De nye regler er utrolig skadelige for os. Heldigvis er vi jo ikke bundet til Apple-platformen, men der er ingen tvivl om at det er meget fordyrende, hvis man skal sælge indhold til iPhone og iPad. Apple gør jo ikke noget arbejde for at levere det her indhold til forbrugerne. Tværtimod mener jeg, at vi hjælper deres platform og dermed sørger for at de kan tjene flere penge på salg af hardware,” siger Christoffer Rasmussen.

Han henviser til at Apple ikke har haft stor succes med sin egen platform til e-bøger – iBooks – og derfor forsøger Apple nu tilsyneladende at tjene penge på det salg af e-bøger, der sker hos Amazon, Sony og altså Riidr.

”Vores umiddelbare holdning er at regningen på en eller anden måde vil blive sendt videre til forbrugeren. Om det bliver alle 30 pct. eller en mindre del, der på sigt bare sørger for vi ikke taber penge på at være på platformen, ved vi ikke helt endnu, men under alle omstændigheder er det ærgerligt at vores brugere med Apple hardware skal stilles dårligere end f.eks. Android brugerne. Og da e-bøger i Danmark allerede anses for dyre, vil det bestemt ikke gavne med en prisstigning på 15-30 pct.,” siger Christoffer Rasmussen.

Han fortæller at det danske firma er på vej med en Android-applikation og man kigger ligeledes på muligheden for at lave en browserbaseret løsning – altså en webapplikation – som kunne være den eneste vej uden om App Store. Men her er hæmskoen selvfølgelig, at iPhone og iPad ikke understøtter Flash.

En analytiker siger til New York Times at Apple muligvis er ved at foretage et strategiskifte. I stedet for at tjene penge på salg af hardware vil Apple måske i stigende grad forsøge at hente indtægter fra salg af indhold.

Der findes allerede et meget stort antal applikationer til iOS hvor det på den ene eller anden måde er muligt at købe og hente indhold – e-bøger, magasiner, musik eller film – uden at Apple tjener på det. Det populære Zinio, hvor der er adgang til hundredvis af magasiner, er blot et af eksemplerne.

I stedet for at sælge en betalings-app i App Store og så aflevere 30 procent til Apple, kan man således blot tilbyde en gratis applikation og så sælge ekstra indhold, blade m.m. inde i applikationen. Flere spil bruger også muligheden for at sælge ekstra baner eller bonusting. Det er et smuthul, som Apple nu lukker med sit krav om, at alle applikationer skal bruge Apples eget In App Purchase.

Danske Riidr er ikke i tvivl om, at forbrugeren er den store taber.

”Alt i alt en ærgelig situation, da vi selv mener vi har masser værdi at tilføre Apples løsning, men vi er dog ikke sikre på at der er en løsning som de danske e-bogsbrugere vil bryde sig om,” siger Christoffer Rasmussen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere