Den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen er blevet valgt til at stå i spidsen for arbejdet med at etablere en ny europæisk brancheforening for firmaer, som arbejder med at sikre deres kunder en optimal placering hos nettets søgemaskiner - også kaldet søgemaskine-markedsføring.
»Det kan ses som et tegn på, at branchen efterhånden er vokset op. Søgemaskine-markedsføring har udviklet sig til en legitim marketingkanal,« siger Mikkel deMib Svendsen til ComON.
Han fortæller at den nye brancheforening skal fastlægge forretningsetiske retningslinier for god opførsel og luge ud i de brodne kar.
»Vi ved faktisk ikke ret meget om branchen i dag. Jeg kan eksempelvis ikke svare dig på, hvor mange virksomheder der er i branchen eller hvor stor deres omsætning er,« siger Mikkel deMib Svendsen.
Den nye europæiske brancheforening, Search Marketing Association Europe (SMA-EU), læner sig tæt op af en britisk brancheforening, SMA-UK, som blev etableret for kort tid siden.
Mikkel deMib Svendsen fortæller at den nye brancheforening får en mere demokratisk opbygning end amerikanske Sempo, som også er en forening for firmaer der arbejder med søgemaskine-markedsføring.
Den stiftende generalforsamling skal afholdes når det er lykkes at finde de første 50 medlemmer til foreningen - og Mikkel deMib Svendsen regner ikke med, at det bliver noget problem.