Ny Google-algoritme vender op og ned på sites

Google har ændret resultater for mere end hver tiende søgning. Demand Media går overraskende fri.

Nu har Google atter ændret i firmaets algoritme. Søgegigantens beslutninger har nærmest en guddommelig indgriben for hjemmesider, der modtager en stor del af deres trafik fra søgemaskinen. Derfor har mange holdt øje med algoritme-ændringen med spænding.

Nu viser det sig, at ændringen som forventet har ramt nogle sites hårdt, men overraskende nok har det omdiskuterede Demand Media, der laver såkaldte indholdsfarme, tilsyneladende vundet på den nye algoritme.

Googles erklærede målsætning for ændringen er at presse lavkvalitets-sider længere ned i søgeresultaterne. Men hvad er lavkvalitet; eller junk, som det også kaldes i USA? En del kritikere har på det seneste langet ud efter eksempelvis Demand Media, der uddeler håndører til skribenter, som laver tekster til deres indholdsfarme såsom eHow.com. Google nævner dog ikke ordet "indholdsfarme" som ændringens offer.

"Denne opdatering er designet for at reducere ranking for lavkvalitets-sites - sites der er tilføjer lav værdi for brugere, kopierer indhold fra andre hjemmesider eller bare ikke er til særlig stor nytte," skrev to Googlere, Amit Singhal og den ledende udvikler, Matt Cutts.

Søgegiganten vil til gengæld belønne hjemmesider, der producerer originalt kvalitetsindhold, uddyber de to Google-ledere. Tweaket, der ind til videre kun er gennemført i Googles amerikanske søgemaskine, vil ændre resultaterne i 11,80 procent af alle søgninger, siger Google. Altså mere end hver tiende.

Nu har SEO-firmaet Sistrix, baseret på deres eget index, registeret, hvordan forskellige sites klarer sig i Google-resultaterne, efter algoritme-ændringen fredag.

"En hel del lavkvalitets-domæner har tabt en signifikant synlighed i de amerikanske Google-SERPs," skriver Johannes Beus fra SEO-firmaet, som laver værktøjer til søgemaskineoptimeringsfolket.

Det er hjemmesider som Business.com, merchantcircle.com, freedownloadscenter.com og mange andre, som pludselig er røget langt ned i søgeresultaterne. For eksempel viser Sistrix analyse, at disse sites pludselig har mistet en høj ranking på en række emneord. Ved andre emneord - keywords - har de beholdt en god placering.

 

Demand Media og eHow.com gik fri

Det store indholdsfirma Demand Media og deres site eHow.com,  som der har været en del negativ buzz omkring, har Google omvendt ikke ramt, siger Johannes Beus.

"Altså, der er intet tegn på, at Google forsøgte at nedgradere eHow.com," skriver han.

Ifølge hans analyse har ehow.com endda fået en lidt bedre placering efter algoritme-ændringen.

Analysen hos Sistrix stemmer fint overens med den foreløbige melding fra Demand Medias executive vice president of media and operations, Larry Fitzgibbon.

"Som det nok kunne have været forventet, så oplevede et indholdsbibliotek så forskelligartet som vores noget indhold rykke op, mens noget rykkede ned i Googles søgeresultater," siger Larry Fitzgibbon.

 

Middelmådigt indhold er væk

Hvilket indhold fra eHow.com er så rykket ned? Danny Sullivan fra Searchengineland.com giver et godt eksempel på en side, der tidligere har haft en topplacering, men nu er rykket ned. Det er en kort tekst om, hvordan man hurtigt bliver gravid, som giver nogle korte råd, blandt andet at man skal undgå stress.

"Faktisk giver rådet om, at man bør undgå stress mening. Men denne side er næppe fantastisk indhold om emnet. Det ser tværtimod ud til at være den form for middelmådigt indhold, som Google s algoritme-ændring rammer," skriver Danny Sullivan, som beretter, at siden nu er borte fra Googles indeks.

Det vides ikke, hvornår Google vil implementere den store algoritme-ændring i den danske søgemaskine. Den seneste Google-ændring i Danmark fandt sted i efteråret, hvor søgegiganten slagtede link-kataloger i massevis.

Eksempler på hvordan algoritmen har ramt søgeresultater og individuelle sites placering kan desuden ses i kommentar 18 i dette debatforum.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere