SAS har solgt sit datterselskab Scandinavian IT Group til CSC for 1,64 milliarder kroner. De fleste havde ventet et salg til enten IBM eller Mærsk Data, og salget kommer derfor som lidt af en overraskelse.
Samtidig er der indgået en omfattende outsourcing-aftale mellem de to selskaber. CSC skal fremover stå for udvikling, systemintegration, IT-vedligeholdelse og konsulentydelser i SAS-koncernen. Aftalen betyder blandt andet, at CSC får ansvaret for booking og billetreservation samt systemer til flyvedligehold og lastkontrol.
CSC vurderer, at outsourcing-aftalen, der løber over fem år med mulighed for en to års option og to yderligere et-års optioner, har en værdi af 9 mia. kr., hvis SAS anvender alle optioner.
»CSC glæder sig over denne mulighed for at anvende vores mange erfaringer, højteknologiske kompetencer og de forventede synergier til at skabe økonomiske og driftsmæssige resultater for SAS-koncernen,« siger CSC's formand og adm. direktør Van B. Honeycutt.
Salget betyder at SAS får en positiv kasselikviditet på omkring 656 mio. kr., oplyser flyselskabet.
»Vi er overbeviste om, at CSC er det bedste valg for SAS-koncernen, personalet, SIG's kunder og vore aktionærer,« siger SAS-koncernens adm. direktør Jørgen Lindegaard.
Scandinavian IT Group har 1.200 ansatte og blev sat til salg i august måned. Salget ventes at være endeligt gennemført den 30. januar.