De færreste virksomheder ønsker nok at deres forretnings-hemmeligheder spredes ukontrolleret på internet. Men ifølge en britisk undersøgelse fra SurfControl er det efterhånden meget almindeligt at sende fortrolige dokumenter med elektronisk post, og det sker ofte, at brevene lander i den forkerte indbakke.
Af de 400 adspurgte it- og personale-ansvarlige hos britiske virksomheder kunne 39 procent fortælle, at de mindst en gang har modtaget fortrolige informationer per e-mail, som var tiltænkt en anden person. En fjerdedel oplyser, at mailen kom fra et andet firma.
Hele 15 procent af de adspurgte indrømmer, at de selv er kommet til at sende hemmelige dokumenter til den forkerte person eller det forkerte firma.
En lignende undersøgelse i 2002 viste, at denne andel lå på tre procent, og det betyder altså, at den er femdoblet på to år.
Det er efterhånden helt almindeligt at udveksle forretnings-hemmeligheder over internet, viser undersøgelsen. Ni ud af ti af de adspurgte sender og modtager regelmæssigt mails med fortrolige dokumenter.
Det er fortrinsvis ansatte i it-afdelinger (45 procent), som har et ubekymret forhold til at udveksle interne dokumenter på nettet, mens medarbejdere i personale-afdelinger (23 pct.) har lidt mindre tillid til elektronisk post.
I to ud af tre virksomheder er der dog indført retningslinier for udveksling af fortrolige data, viser undersøgelsen.
Surfcontrol har ikke spurgt til, om dokumenterne bliver krypteret, inden de sendes ud på nettet.