Sådan holdt sitet cph.dk sig på vingerne under askeskyen

Københavns Lufthavn lærte af sidste år askekrise, der nedlagde hjemmesiden.

Artikel top billede

Det kan godt være, at der er krise i luften, når vulkaner på Island spyr aske op i atmosfæren. Men der skal ikke være kaos på cph.dk.

Det siger it-direktør Christian Poulsen fra Københavns Lufthavne.

"Sidste år havde vi jo nogle udfald på vores web. Nu har vi en flertrinsstrategi. Vi vil rigtig gerne være oppe og sikre, at man kan få information på hjemmesiden," forklarer Christian Poulsen.

Tirsdag eksploderede besøgstallet til mere end det seksdobbelte. På en normal dag har cph.dk 22.000 unikke besøgende. Tirsdag var tallet steget til 140.000. Presset på serverne øges ekstra, fordi de besøgende bruger hjemmesiden mere, når der er aske i luften, vinterstorm på banen eller andre usikkerheder. Under sidste års askekrise, hvor luftrummet over Europa var lukket i over en uge, eksploderede besøgstallet voldsomt. De værste dage besøgte 4,5 millioner om dagen hjemmesiden. Presset gave meget lange svartider og nedlagde i praksis hjemmesiden. Det skal ikke ske igen.

Første trin under ekstra pres er en bedre dimensionering af sitet.

Når svartiderne begynder at snige sig opad, får it-vagten en advarsel. Når svartiden er oppe omkring de 30 sekunder, hvor det for alvor generer de besøgende, begynder it-vagten at pille moduler af hjemmesiden. Normalt tilbyder cph.dk masser af informationer, blandt andet info om butikker og mulighed for parkeringsplads i lufthavnen i Kastrup. Men jo mere hjemmesiden tilbyder, jo tungere er den at hente. Ved simple klik kan it-vagten gøre hjemmesiden hurtigere at hente. Dermed kan flere bruge hjemmesiden på samme tid. Tidligere måtte udviklerne ind og rode i koden for at skrue ned for hjemmesidens funktioner.

Hvis dimensioneringen ikke batter, er andet trin er at skrue op for kapaciteten i infrastrukturen. Københavns Lufthavn har i modsætning til it-systemerne, der håndterer de rejsende, sikkerheden og bagagen, lagt hosting af cph.dk eksternt hos Atea. Efter sidste års nedbrud på hjemmesiden, har Københavns Lufthavn tilkøbt sig mulighed for at skalere op for kapaciteten. I løbet af 10 minutter kan Atea have skruet op for serverkraft, ram i servere og båndbredden.

Tredje trin er at gøre hjemmesiden fuldstændig skrabet. Lufthavnen har fået lavet en simpel "darkside", der blot viser status på de forskellige flyafgange. Altså kerneinformationen. Alt det ekstra lir er skåret bort.

Hvis selv den skrabede hjemmeside er for tung at hente, kan det i sidste instans blive nødvendigt at putte en helt simpel darkside på, hvor der eksempelvis blot står, hvad lufthavnens status er, og hvordan passagererne skal forholde sig..

"Hvis jeg skal sjusse, vil jeg tro, at det har kostet mellem en halv eller hel million kroner at skabe vores flertrinsstrategi," forklarer Christian Poulsen.

I modsætning til ved sidste års askesky kan brugerne nu også få den information, de efterspørger, på de Android- og iPhone-apps, som lufthavnen har fået it-virksomheden Novasa til at udvikle og hoste.

"Her kan du sprede belastningen ud, fordi nogle måske vil følge med fra deres mobil. Det er stadig i sin vorden, men det er måske 5000 der kigger på smartphones mod de 125.000, der normalt ville tjekke hjemmesiden. Så det kravler opad," siger Christian Poulsen.

Derudover har Københavns Lufthavn købt sig til ekstra hostingkraft hos Atea.

"Vi har fordoblet kapaciteten på den normale installation siden askeskyen sidste år," siger Christian Poulsen.

Københavns Lufthavn havde også nysgerrigt kigget på et køsystem.

"Vi har kigget på et supersmart system. Hvis siden belastes hårdt, kan brugeren via et nummersystem få en sms med kode og få prioriteret adgang. Vi har besluttet ikke at gøre det her og nu. Det er mest i forhold til, at vi ikke er klar til det, og jeg ved desuden ikke, om vores kunder er klar til det. Vi er mest opsatte på at holde siden oppe og har prioriteret skalerbarhed," siger Christian Poulsen.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S