Den nye bog "SEO-LEX 10.0" antyder, at der mindst har været ni tidligere udgaver om søgemaskineoptimering. Men sådan hænger det faktisk ikke sammen.
Forfatteren Thomas Rosenstand forklarer, at titlens ti-tal refererer til, at han i år kan fejre sit 10-års-jubilæum i branchen. Og det er de ti års erfaring, der er komprimeret ned i bogen.
Ifølge Thomas Rosenstand er branchen i øjeblikket positivt ramt af den økonomiske krise, fordi mange gerne vil optimere deres markedsføring i krisetid. Ordrebøgerne i hans eget SEO-firma Concept Interest er godt fyldt et halvt år ud i fremtiden. Og hvis man ikke har tålmodighed til at vente på assistance, så kan man altså nu kaste sig over et selvstudium, der består af bog og lydfiler.
Ifølge Thomas Rosenstand skulle bogen være skrevet i et sprog, der henvender sig til indehavere af kommercielle hjemmesider eller e-butikker, som ikke nødvendigvis selv har kendskab til programmering.
Men som lignende bøger på området, så er prisskiltet en anelse større end på en gennemsnitligt knaldroman.
En tidligere omtalt SEO-bog på ComON kostede 1000 kroner. Håndbogen E-Pusher af Martin Thorborg koster cirka 1.900. Thomas Rosenstands bog koster cirka 1.700 kroner.
»Pensum i bogen svarer mindst til to heldagskurser, som ofte koster omkring 5.000 kroner pr dag. For nogle vil bogen være 50 gange mere værd end prisen - for andre måske kun 20 gange mere værd. Men har du en hjemmeside med et kommercielt sigte, er det 100 procent sikkert, at du tjener bogen hjem, inden du er kvart færdig med den,« lover Thomas Rosenstand.
På hjemmesiden Seo-lex.dk kan man hente en miniudgave af bogen på 88 sider.
Version 11 skulle være under udarbejdelse.