Forbrugerrådet står selv bag undersøgelsesgebyrer

Samtidig med, at Forbrugerrådet fører kampagne for at få et forbud mod undersøgelsesgebyrer, er rådet selv med til at opkræve gebyrer fra forbrugere, der klager via gennem en hel stribe af offentlige ankenævn.

Siden august har Forbrugerrådet ført en aggressiv kampagne mod de såkaldte undersøgelsesgebyrer, som nogle butikker opkræver fra kunder, som indleverer defekte varer til reparation inden for den to-årige reklamationsperiode.

Rådet kræver et forbud mod de omstridte gebyrer, som man mener, er med til at udhule reklamationsretten. Som en del af sin kampagne har Forbrugerådet oprettet en hjemmeside med en liste over forhandlere af forbrugerelektronik, som opkræver de omstridte gebyrer.

Men samtidig er Forbrugerrådet selv med til at understøtte gebyrer i klagesager. Rådet sidder nemlig med ved bordet i blandt andet Forbrugerklagenævnet, som er den offentlige klageinstans i forbrugersager, og her koster det et gebyr på 160 kroner, hvis man som forbruger vil rejse en sag.

Oven i købet skal forbrugerne betale gebyret før en klagesag overhovedet kan blive behandlet. I detailhandelen bliver gebyrer derimod som hovedregel først opkrævet efter en reklamation er blevet undersøgt.

Forbrugerrådet sidder også med i en række andre offentligt godkendte klagenævn, som opkræver gebyrer på op til 700 kroner fra forbrugere, som føler sig dårligt behandlet.

Sekretariatsleder i Forbrugerklagenævnet, Lars Arent, siger til ComONs søsteravis CRN, at undersøgelsesgebyrerne i de offentligt godkendte klagenævn er politisk bestemte og derfor kan variere i størrelse, fordi man fra politisk side ønsker at regulere antallet af klagesager.

»Det siger sig selv at gebyrets størrelse har betydning for, hvor mange klager, der kommer,« siger Lars Arent til CRN.

Forbrugerrådet formand Camilla Hersom afviser, at der er tale om dobbeltmoral, når Forbrugerrådet på den ene side vil forbyde butikkernes undersøgelsesgebyrer, mens man bakker op om Forbrugerklagenævnets klagegebyrer.

»Man kan overhovedet ikke sammenligne butikkernes undersøgelsesgebyrer, med det gebyr man betaler for at rejse en sag i et af de godkendte klagenævn. Forbrugeren kan ikke bare klage uden at man i forvejen har henvendt sig til butikken, hvor man har købt sin vare. Klagenævnene er en slags minidomstol, hvor man både hurtigere og billigere kan få afgjort sin sag, end hvis man skulle gå til en domstol,« siger Forbrugerrådets formand Camilla Hersom til CRN.

Hun understreger samtidig, at det er afgørende, at klagenævnenes gebyrer skal være så lave, at gebyrerne ikke bliver en barriere for at rejse en klagesag.

Ifølge tal fra Forbrugerstyrelsen afviser Forbrugerklagenævnet cirka halvdelen af de klager, som nævnet modtager.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere