Borgerne besøger ikke kommunerne på nettet

En undersøgelse viser, at mange stadig ikke bruger de kommunale tilbud på nettet.

60 procent af de danske borgere bruger kun i ringe grad de online tilbud, som stilles til rådighed af kommunerne.

Det viser en undersøgelse af HK/Kommunal, som avisen 24Timer omtaler i dag. Via Netborger.dk har danskerne i dag mulighed for blandt andet at melde flytning, søge tilskud og børnepasning. Men mange borgere tager alligevel turen ned til rådhusenes borgerservice-kontorer.

Opbakningen til de digitale muligheder kommer ikke bag på Kommunernes Landsforening.

»Det er ikke mærkeligt, at borgerne endnu ikke bruger internet-service i stort omfang. Tilbuddene er ikke gode nok, og der er ikke nok af dem - endnu. Der kommer til at gå nogle år, inden koncepterne er færdigudviklede og mere attraktive for borgerne,« siger Jytte Møller Christensen fra KLs it-afdeling.

Hun forventer, at danskerne skal bruge yderligere 10 ti l5 år på at vænne sig til digital selvbetjening.

Regeringen har pålagt de offentlige myndigheder at alt kontakt med det offentlige skal foregå via nettet i 2012, så kommunerne bliver nødt til at fokusere målrettet på området i fremtiden.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job