Netbutikker afviser udenlandske kunder

Det går skidt med den grænseoverskridende nethandel, fortæller EU-rapport. Seks ud af ti forsøg på at købe varer hos butikker i andre lande slår fejl.

Det skulle være så nemt at handle på nettet. Forbrugeren er ikke længe begrænset til sine lokale butikker, men kan bestille fra en forretning på den anden side af verden og få sendt varerne med posten. Sådan er teorien, men i praksis ser det noget anderledes ud. De fleste forsøg på at bestille varer hos netbutikker i andre lande slår nemlig fejl, viser ny EU-undersøgelse.

Der er foretaget omfattende anonyme testindkøb, hvor testere i hele EU forsøgte at købe 100 populære varer, f.eks. kameraer, cd'er, bøger og tøj, fra en grænseoverskridende udbyder. Der blev afgivet over 11.000 testbestillinger i forbindelse med undersøgelsen.

Og hele 60 pct. af de grænseoverskridende transaktioner kunne ikke gennemføres, fordi den handlende ikke ville sende varen til det pågældende land eller ikke rådede over tilstrækkelige betalingsfaciliteter. Det er især forbrugere fra Letland, Belgien, Rumænien og Bulgarien, der bliver afvist i de internationale netbutikker.

Men i alle lande bortset fra to (Spanien og Østrig) er chancen for at gennemføre en vellykket grænseoverskridende handel under 50 pct. Blandt de danske testkøbere var det 52 pct. af alle forsøg på at bestille varer hos udenlandske netbutikker, der slog fejl.

Den samme undersøgelse viser ellers, at der kan være store fordele ved at handle i udlandet. I over halvdelen af landene kunne man finde mindst halvdelen af varerne 10 pct. billigere (transportudgifter inkluderet) på en webside i et andet land. Og 50 pct. af de ønskede varer kunne ikke fås på nationale websider og blev kun udbudt af en handlende i en anden medlemsstat.

I 2008 solgte 51 pct. af de detailhandlende i EU varer over internettet. Men kløften mellem indenlandsk og grænseoverskridende e-handel bliver stadig bredere. Mens andelen af EU-forbrugere, der køber ind online, steg fra 27 pct. til 33 pct. på to år (2006-2008), var andelen af de forbrugere, der overhovedet købte noget online fra et andet EU-land, stagnerende (6 pct. til 7 pct.).

EU-Kommissionen vil nu arbejde for et enkelt EU-dækkende sæt af forbrugerrettigheder, en forbedret håndhævelse af reglerne på tværs af grænserne og enklere håndtering af f.eks. moms og skat på tværs af grænserne.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere