Netbutikker afviser udenlandske kunder

Det går skidt med den grænseoverskridende nethandel, fortæller EU-rapport. Seks ud af ti forsøg på at købe varer hos butikker i andre lande slår fejl.

Det skulle være så nemt at handle på nettet. Forbrugeren er ikke længe begrænset til sine lokale butikker, men kan bestille fra en forretning på den anden side af verden og få sendt varerne med posten. Sådan er teorien, men i praksis ser det noget anderledes ud. De fleste forsøg på at bestille varer hos netbutikker i andre lande slår nemlig fejl, viser ny EU-undersøgelse.

Der er foretaget omfattende anonyme testindkøb, hvor testere i hele EU forsøgte at købe 100 populære varer, f.eks. kameraer, cd'er, bøger og tøj, fra en grænseoverskridende udbyder. Der blev afgivet over 11.000 testbestillinger i forbindelse med undersøgelsen.

Og hele 60 pct. af de grænseoverskridende transaktioner kunne ikke gennemføres, fordi den handlende ikke ville sende varen til det pågældende land eller ikke rådede over tilstrækkelige betalingsfaciliteter. Det er især forbrugere fra Letland, Belgien, Rumænien og Bulgarien, der bliver afvist i de internationale netbutikker.

Men i alle lande bortset fra to (Spanien og Østrig) er chancen for at gennemføre en vellykket grænseoverskridende handel under 50 pct. Blandt de danske testkøbere var det 52 pct. af alle forsøg på at bestille varer hos udenlandske netbutikker, der slog fejl.

Den samme undersøgelse viser ellers, at der kan være store fordele ved at handle i udlandet. I over halvdelen af landene kunne man finde mindst halvdelen af varerne 10 pct. billigere (transportudgifter inkluderet) på en webside i et andet land. Og 50 pct. af de ønskede varer kunne ikke fås på nationale websider og blev kun udbudt af en handlende i en anden medlemsstat.

I 2008 solgte 51 pct. af de detailhandlende i EU varer over internettet. Men kløften mellem indenlandsk og grænseoverskridende e-handel bliver stadig bredere. Mens andelen af EU-forbrugere, der køber ind online, steg fra 27 pct. til 33 pct. på to år (2006-2008), var andelen af de forbrugere, der overhovedet købte noget online fra et andet EU-land, stagnerende (6 pct. til 7 pct.).

EU-Kommissionen vil nu arbejde for et enkelt EU-dækkende sæt af forbrugerrettigheder, en forbedret håndhævelse af reglerne på tværs af grænserne og enklere håndtering af f.eks. moms og skat på tværs af grænserne.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere