Ved udgangen af sidste år lignende e-mærket en udpræget fiasko med en nettotilgang på sølle fem butikker i hele 2003, men siden er udviklingen vendt på dramatisk vis. I de første fem måneder af 2004 er antallet af e-mærkede netbutikker steget fra 100 til 159.
E-handelsfondens mærkningsordning får dog fortsat den kolde skulder fra de fleste store internet-forretninger, som mener, at deres kendte navn i forvejen signalerer kvalitet til kunderne.
Enkelte store navne som Interflora, El-Giganten og Merlin har dog valgt at melde sig ind i ordningen, men ellers er de primært de små butikker, som bakker op om e-mærket.
De mange negative forbrugerhistorier i den seneste tid, som har skadet tilliden til e-handlen, kan være en del af forklaringen på, at de danske butikker har travlt med at få et e-mærke klistret på forsiden.
»Der er ingen tvivl om, at de mange negative historier har gjort, at de gode netbutikker har brugt e-mærket til at lægge afstand til de dårlige netbutikker, som har skabt den negative presseomtale og derved skadet forbrugertilliden,« siger Hans Henrik Højberg fra E-Handelsfonden.
Fremgangen skyldes desuden, at E-handelsfonden har indgået aftaler med flere af de store danske udbydere af e-handelssystemer.
Forhåndsgodkendelsen af »motoren« i e-handelssystemet betyder at ansøgningsproceduren for den enkelte butik som anvender løsningen bliver kortere og billigere.