Sig ja til at modtage reklamer på mobiltelefonen - så får du kontant betaling for din ulejlighed.
Sådan forsøger et nyt danske firma at få gang i forretningen i øjeblikket. Danske Wooha gik i denne måned i gang med konceptet, som firmaet benævner "permission marketing". Altså marketing hvor modtageren tydeligt har givet sin accept til at modtage de pågældende reklamer.
Helt konkret modtager brugerne tre, kroner, hvis de takker ja til en videobesked på mobiltelefonen, to kroner hvis de accepterer en MMS, og en krone, hvis de vil modtage en reklame i en almindelig SMS. Snart vil det være muligt at donere sin "indkomst" til velgørende formål.
Beløbet skal dog ikke være den eneste motivation for at lade sin mobiltelefon være pivåben for kommercielle interesser. Wooha lover, at bunken af nyheder, tilbud, konkurrencer og tv-spots bliver målrettet til de forskellige modtagere efter deres interesser.
For at undgå at brugerne ikke læser beskederne men fortsætter med at modtage dem for at tjene penge - og dermed misbruger systemet - har Wooha indført et aktiveringskrav.
»En gang om måneden bliver der sendt en besked ud, som brugeren skal reagere på. Det kan være i en video eller en MMS. Det er vores garanti over for annoncører, at brugerne overhovedet følger med,« forklarer Per Buchard Hansen fra Wooha.
Hvis man ikke svarer på henvendelsen, bliver Wooha-kontoen sat på standby, og man modtager ikke længere beskeder eller betaling.
Det er bestemt ikke første gang, at telefirmaer forsøger at lave en forretningsmodel på samme idéer. Sidste år blev teleselskabet Zeromobil lanceret. Har kan danske brugere få gratis taletid, hvis de til gengæld løbende accepterer at modtage reklamer på mobilen.